Partnerbericht

Duurzaamheid en terugdringen aantal auto’s in Nederland

De impact van vervuiling door auto´s op het milieu wordt voor steeds meer mensen duidelijk. Dat is ook een van de redenen dat steeds minder jongeren in Nederland een eigen auto hebben. Opvallend is dat het aantal wegvoertuigen wel blijft stijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van het CBS. Wat doet de overheid om dit aantal verder terug te dringen?

Elektrisch rijden

Het is de bedoeling dat er in de toekomst veel minder CO2 wordt uitgestoten. Dat is dan ook de reden dat er vanaf 2035 alleen nog maar auto’s worden verkocht met een elektrische aandrijving. Om ervoor te zorgen dat iedereen overstapt op elektrisch rijden, heeft de overheid aantrekkelijke regelingen en subsidies beschikbaar gesteld. Zo kun je vrijstelling krijgen van motorrijtuigenbelasting (mrb) en belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm). Daarnaast is er sprake van een lagere fiscale bijtelling. Elektrisch rijden is zuiniger dan rijden op benzine of diesel. Daarmee is elektrisch rijden niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de eigen portemonnee.

 

Minder auto’s in grote steden

Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem hebben al milieuzones om oude auto’s te weren uit de stad. Vooral Amsterdam is een voorloper op dit gebied. Zij werkt toe naar een geheel uitstootvrije stad in 2030. Vanaf dat moment zijn er alleen elektrische auto’s welkom in de stad. Al vanaf 2020 zijn oude dieselauto’s niet meer toegestaan in Amsterdam. Ook worden de komende jaren de bestaande milieuzones verder aangescherpt. Om elektrisch rijden te stimuleren, komen er in Amsterdam aantrekkelijke subsidies beschikbaar. Daarnaast komen er meer laadpalen. Nu zijn het er nog maar 3000. Amsterdam denkt er in 2025 zo’n 16.000 tot 23.000 nodig te hebben.

 

Inzetten van deelauto’s

We zien ook dat het delen van een auto bezig is aan een opmars. Op deze manier zijn er een stuk minder auto’s op de weg en zijn er ook veel minder parkeerplaatsen nodig. Ook voor de gebruiker biedt autodelen veel voordelen. Zij hoeven namelijk geen wegenbelasting, bijtelling of autoverzekering afsluiten. De eigenaar van de auto van er op zijn beurt ook een zakcentje aan verdienen. Daarnaast ben je natuurlijk super milieubewust bezig! Vooral de inzet van een elektrische deelauto zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot flink wordt verminderd. Er zijn in Nederland verschillende organisaties die autodelen mogelijk maken. Denk hierbij aan MyWheels, Greenwheels, ConnectCar en FlexCar.

 

Autofabrikanten moeten motoren een stuk schoner maken

Tot slot heeft de EU bepaald dat nieuwe auto’s in 2030 ongeveer 37,5% minder CO2 moeten uitstoten dan in 2021. Vanaf 2021 mogen nieuwe auto’s niet meer dan 95 gram CO2 uitstoten. Dit aantal moet dus in de jaren daarna dus flink omlaag, anders kan de autobouwer een flinke boete op de deurmat verwachten. Om ervoor te zorgen dat de autofabrikanten aan dit doel werken, is er een tussendoel van -15% in 2025 opgenomen in het voorstel. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat autofabrikanten op tijd beginnen met het verschonen van de motoren.