Partnerbericht

Design Thinking voor jou als sociaal ondernemer?

Sociaal ondernemen brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Je wilt waarde toevoegen die niet alleen in winst uit te drukken is. Daarom beweeg je je tussen veel verschillende vlakken: zowel op economisch vlak, als op ecologisch, politiek en cultureel vlak. Zo ontstaan er steeds meer complexe vraagstukken die vragen om innovatieve oplossingen. Behendig inspelen op de veranderende tijd en een flexibele houding zijn vereisten voor deze nieuwe manier van ondernemen. Wat vandaag vanzelfsprekend is, kan morgen een probleem veroorzaken.

Grotere organisaties, zoals Samsung, Pepsi, IBM en Philips, gebruiken innovatiemethodes als Design Thinking. ‘Ontwerpen’ voor de mens, in plaats van voor de winst, is het nieuwe succes. Zo worden diensten en producten menselijker, duurzamer en effectiever. Dat begint al aardig te lijken op een sociale onderneming. Niet zo gek dus, dat Design Thinking een veelgebruikte methode is bij sociale ondernemingen.

Met kleurrijke post-its, knutselmaterialen en Lego, lijkt het creëren van een duurzame business soms verdacht veel op een kleuterklasje.

Zo staat ook Design Thinking (alsook Lean Start-up) bij Starters4Communities aan de basis van het trainingsprogramma Sociaal Ondernemen. Door heel het land worden sociaal ondernemers in spé getraind in het waarde creëren voor eindgebruikers en stakeholders. Onderzoek doen naar de werkelijke behoeften van de gebruikers, vereist soms wat extra empathie. Én een open mind; met kleurrijke post-its, knutselmaterialen en Lego, lijkt het creëren van een duurzame business soms verdacht veel op een kleuterklasje. Hoe levert dit dan toch duurzame oplossingen voor complexe vraagstukken?

Een crash-cursus in Design Thinking

  1. Empathie: leer van mensen.

Het belangrijkste is dat je weg stapt van je expertise en jezelf verplaatst in de doelgroep. Ga open gesprekken aan en observeer wat zij doen en ervaren. Kijk verder dan de situatie en heb ook oog voor persoonlijke zaken: bijvoorbeeld hun dagelijkse routine, thuissituatie of verleden. Benader je doelgroep als mensen.

2. Definieer: zoek naar patronen.

Ga op zoek naar behoeftes, frustraties of wensen die achter de verhalen schuilen. Welke aannames hanteren zij en waarom doen ze wat ze doen? Definieer je inzichten en formuleer je kernvraag.

3. Ideevorming: “aha moment”.

Go crazy. Genereer zoveel mogelijk ideeën voor je probleem. Maak je niet druk om haalbaarheid of praktische zaken. Stimuleer je creatieve brein door buiten de kaders te denken. Hoe ziet het probleem eruit op een andere planeet? Of wat lost juist het totaal tegenovergestelde op? Niets is te gek. Maak een selectie van de beste ideeën en combineer ideeën tot één concept.

4. Prototype: tastbaar maken van je ideeën.

Hoe ziet je concept er fysiek uit? Maak prototypes. Gebruik makkelijke materialen die snel resultaat geven. Mooi hoeft het niet te zijn; hoe simpeler, hoe makkelijker het prototype te optimaliseren. Dus pak die knutselbak of Lego-doos maar uit de kast.

5. Testen: ideeën in de praktijk

Vaak worden er meerdere prototypen getest van een idee. Het kort cyclisch feedback krijgen op prototypes geeft je de kans om snel aanpassingen te maken. Leg de prototypes voor aan je doelgroep en observeer hun ervaringen. Neem die ervaringen mee om je prototype aan te passen. Vaak is het nodig om dit meerdere keren te doen. Zo kun je je concept snel optimaliseren.

Waarom werkt Design Thinking?

De innovatiemethode van Design Thinking kent een gestructureerd proces. Toch is de effectiviteit ervan niet te begrijpen door het logisch opvolgen van bovenstaande stappen. De resultaten uit de ene fase kan er zomaar voor zorgen dat je weer een paar stappen terug moet doen. Zo heeft elk proces weer net een andere wending.

Impact maken doe je niet aan de vergadertafel.

Maar het meest essentiële aan het proces van Design Thinking, is dat je het niet alleen doet. In een divers team bestaande uit mensen met verschillende achtergronden wordt er samen gewerkt. En alleen in deze vorm kan het proces vruchtbaar zijn. Met eindeloos veel tools en canvassen werk je als team actief aan een probleem. Door het proces visueel te maken en in de werkruimte te brengen, duik je als team volledig in het proces en vind je een gezamenlijke focus.

Het nieuwe werken, is teamwerk.

Dat is ook precies de werkwijze van Starters4Communities. Complexe problemen los je niet zelfstandig op en leer je niet uit een boekje. Het nieuwe werken is teamwerk en daar is de nodige training essentieel voor. Een nieuwe actieve, ondernemende mentaliteit is een vereiste om samen te werken aan verandering. En dat doe je niet aan de vergadertafel. Alleen zo kun je gezamenlijk met de snel veranderende wereld meebewegen, innoveren en impact maken op sociaal en duurzaam vlak.

Ben jij benieuwd hoe je het nieuwe werken kan inzetten in jouw carrière? Starters4Communities biedt trainingsprogramma’s aan (Young) Professionals. Om samen impact te maken en te werken aan een sociaal ondernemende wereld. Meer informatie, bezoek onze website.

Daarnaast begint ook binnenkort het Refugees4Communities programma. In dit programma krijgen nieuwkomers en starters samen de kans om zich te ontwikkelen, hun directe netwerk en kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Voor meer informatie, kijk hier.