Partnerbericht

De dingen die je koopt

De dingen die je koopt (en hoe je er de wereld mooier mee kan maken). Dat is de (werk)titel van het boek dat ik aan het schrijven ben. En ik heb jullie hulp nodig! Voor tips, adviezen, meelezen en promotie.

Zo’n 25 jaar geleden begon ik met het drinken van Max Havelaar koffie. Met mijn interesse en achtergrond in ontwikkelingssamenwerking wilde ik ook in het dagelijks leven die dingen doen en kopen die bijdragen aan een betere leefomgeving voor de makers in ontwikkelingslanden. Practice what you preach! Na koffie volgden andere producten, thee, honing, rijst. Alleen nog maar gecertificeerde vis. Geen vlees meer. Kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. En zo kwam er steeds meer bij. Gaandeweg ontdekte ik dat er voor ieder product eigenlijk wel een duurzame variant te vinden is. Gerecycled bakpapier, fair trade scheerolie, biologische potgrond, natuurlijke kauwgom. En ga zo maar door. Zoals iemand anders blij kan zijn met een vintage vondst, kan ik helemaal enthousiast worden als ik weer een duurzaam product heb gevonden!

Stappenplan naar meer duurzame aankopen

Het werd tijd om dat te delen door het schrijven en uitgeven van een laagdrempelig en leuk boek. Een gids die je stap voor stap laat zien hoe je met de dingen die je koopt de wereld mooier kan maken. En dat als je ook alleen de eerste stappen neemt, dat al heel veel kan bijdragen. Je moet tenslotte doen wat bij je past en wat mogelijk is voor jou. Omdat duurzaamheid (helaas) niet altijd eenduidig is stel ik ook vragen waar je zelf over na kan denken. Zoals bijvoorbeeld: Wat te vinden van de H&M? Aan de ene kant een behoorlijke keus aan minder milieubelastende kleding, aan de andere kant toch fast fashion met alle gevolgen van dien.

Voor iedereen die graag wil maar niet weet waar of hoe

Een inspirerend boek voor iedereen die best bereid is om wat vaker duurzame producten te kopen, maar die niet goed weet waar je die producten dan kan vinden en hoe je weet dat ze duurzaam zijn. En dat zijn er veel, heel veel. De eerste reacties van mensen uit mijn omgeving en breder zijn dan ook heel positief.

Help je mee?

Zijn er onderwerpen waarvan jij vindt dat ze echt in het boek thuis horen of die je wel eens uitgelegd zou willen zien? Heb je verstand van dit soort boeken en wil je meelezen of meedenken? En de belangrijkste vraag: Ben of ken je iemand die verstand heeft van boekpromotie en zo er voor kan zorgen dat het boek de weg naar de markt vindt? Laat het weten en mail naar karen@eerlijkwinkelen.nl

Karen Kammeraat, voorzitter EerlijkWinkelen