Achtergrond

Zo makkelijk is het niet om verantwoord te ondernemen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Vier op de vijf MKB’ers heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen opgenomen in zijn ‘missie’. Maar wat houdt dat precies in? De helft van de Nederlandse ondernemers in het midden- en kleinbedrijf weet niet goed hoe ze verder komen na stap één. “Er worden de nodige MVO-activiteiten uitgevoerd, maar dit gebeurt weinig gestructureerd en blijft wat hangen in de eerste fase(s) van MVO”, concluderen de onderzoekers in het rapport MVO leeft in het MKB. Het onderzoek is uitgevoerd door MVO Nederland, samen met Wageningen universiteit. In totaal hebben 450 bedrijven en 28 verschillende branche-organisaties meegewerkt.

De ‘eerste fase’ waarin bedrijven blijven hangen, zijn de relatief makkelijk uit te voeren veranderingen, zegt José van der Klauw, manager mvo netwerk Brancheorganisaties bij MVO Nederland. “Dat zijn oplossingen dichtbij huis, zoals energiebesparingen, afval scheiden of hergebruiken. Dit zijn maatregelen die elke ondernemer kan invoeren zonder dat veel moeite kost of overleg vergt, terwijl het ook nog snel geld bespaart.”

Om werkelijk maatschappelijk verantwoord te ondernemen, is dat niet voldoende. “Maar de volgende stap is moeilijk voor MKB’ers”, legt Van der Klauw uit. “Je ziet dat het niet gestructureerd wordt aangepakt. Ook als MVO in je visie en missie hebt neergezet, wil dat nog niet zeggen dat het ook in het beleid is opgenomen. Er is kortom geen beleid.” En de doelen die wél zijn opgeschreven, worden niet gemeten. “Daar is een discrepantie.” Zo vreemd is dat allemaal niet, voegt Van der Klauw toe. “Ondernemers in het MKB zijn niet bezig met een beleidsplan, ze zijn bezig met de dagelijkse toestand van een bedrijf te runnen.”

Toch zou dat wel moeten, stelt het rapport. “Door een weinig gestructureerde aanpak en zonder meetbare doelen, blijft het maatschappelijk verantwoord ondernemen
wat hangen in algemeenheden.”

Het eerste wat ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zich nu zouden moeten afvragen, is hun rol “in de keten”. “Ondernemers moeten een verhaal klaar hebben, om te kunnen vertellen wat de impact is van hun bedrijf, wat ze doen aan duurzaamheid, waar hun grondstoffen vandaan komen, en als er gaten zijn – wat ze eraan doen om het te verbeteren.” Dat aspect van “ketenverantwoordelijkheid” is belangrijk, “omdat klanten en financiers in toenemende mate ondernemers erop aanspreken hoe zij in hun bedrijf daadwerkelijk MVO in de praktijk toepassen”, zegt Van der Klauw.

Ondernemers in het MKB missen vaak de tijd en het inzicht op dit vlak. MVO Nederland biedt onder meer een online cursus aan, zodat de bedrijfseigenaar enige structuur kan aanbrengen in zijn MVO-beleid.

 

 

 

 

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons