Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

 

Hoewel het aantal verwachte bezoekers omlaag is bijgesteld, kan Zuid-Afrika hogere inkomsten tegemoet zien dan eerder gedacht. Degenen die komen, blijven langer en geven meer uit, verwacht Grand Thornton nu. De vraag is waar de miljarden terecht komen.
 

straatverkoop_durban_flickrCC250pxw
Straatverkoop, hier in Durban (cc)

Straatventers
Aan de verkoop van eten en drinken mogen alleen officiële WK sponsors als Coca-Cola en MacDonalds verdienen. Europarlementariër Toine Manders beklaagt zich over vervolging van straatventers die WK-artikelen zonder licentie verkopen. In strijd met de belofte over voorspoed van de FIFA, volgens hem. Eind maart riep hij de Europese Commissie op de FIFA over te halen om de officiële WK merchandising redelijker te beprijzen. “Lokale straatventers in Zuid-Afrika pikken dan een graantje mee”, vindt de VVD-politicus.
Freek de Jonge pleitte tijdens een debat over het WK door NCDO in november, ter gelegenheid van de lancering van webportal de 3e helft, ervoor om het alleenrecht van de FIFA te laten controleren door de Verenigde Naties.
 

Sportdossier
Wat brengt het WK Afrika? Hoe groen zijn de ‘green goals’ van het toernooi? Lees erover in het OneWorld Sportdossier

Geld in de lade
Sportsmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake, die in nog 2007 dacht dat het WK zou worden weggehaald uit Zuid-Afrika, ziet wel heil in het WK. “Het is een impuls voor de Zuid-Afrikaanse economie. Veel toeristen vinden hun weg naar Zuid-Afrika, dat brengt geld in de lade. De werkgelegenheid stijgt ook.” Econoom Chris Elbers van de Vrije Universiteit stelt dat bij eerdere WK’s nooit exact kon worden vastgesteld hoeveel een toernooi het gastland opleverde.

Beeldmerkenstrijd
Houd de FIFA door beeldmerkbescherming vooruitgang tegen? Volgens sportmarketingexpert Van den Wall Bake niet.  “Een WK voetbal genereert voor velen geld. De FIFA stelt daar tegenover dat haar beeldmerk en het WK-logo exclusief blijven.” Missen daardoor straatventers een kans om mee te profiteren van het sportevenement? “Dat hoeft niet. Ze kunnen ook andere fanartikelen verkopen, zonder WK-beeldmerk maar wel gekoppeld aan voetbal. Voetbal op zichzelf is geen beschermd merk.” NRC Handelsblad meldde gisteren dat advocaten vanuit Zürich, waar de FIFA zetelt, vermeende inbreuken op het merkenrecht hard aanpakken. Het jaartal ‘2010’, de afbeelding van een voetbal en zelfs ‘Zuid-Afrika’ zijn in advertenties niet toegestaan in combinatie met het woord ‘wereldkampioenschap’, schrijft NRC.

Townships
Sportmarketingdeskundige Van den Wall Bake bekijkt het positief: ,,Het bredere plaatje telt. De infrastructuur verbetert, zo komt er een nieuw busnetwerk. Als het hele land vooruitgaat, dan verbetert de situatie voor de townships volgens mij ook. Het WK is een morele boost. Het toont dat Zuid-Afrika grootse dingen kan en geeft het hele continent erkenning.

Lees meer over het WK in het OneWorld Sportdossier
 

 

Advertentie

KERST_Rectangle-Banner_ANIMATED_2

Advertentie

DSW-liever-principieel-dan-commercieel2