Advertentie

Nacht van de VN

Spaanse tomaten in de supermarkt van Veenendaal? Niet als het aan Willem Treep (36) en Drees Peter van den Bosch (37) ligt. Hun bedrijf Willem&Drees zorgt ervoor dat lokale producten in de schappen liggen. “We willen de Nederlandse telers weer een identiteit geven.”

Het is 2008 als Willem en Drees Peter hun werkgever Unilever melden dat ze gaan stoppen. “We liepen al lang rond met het idee om terug te gaan naar de basis, terug naar de natuur”, vertelt Willem. “We zijn beiden idealisten en ik heb van mijn ouders geleerd je idealen en talenten in te zetten om de wereld beter te maken. Met het verkopen van ijsjes, wat we bij Unilever deden, maakten we vast mensen gelukkig, maar de wereld werd er niet beter van.”

Boeren en supermarkten enthousiast
Als Drees Peter een Nederlandse boer spreekt, die klaagt dat z’n appels niet verkocht worden, ontstaat hun idee. “We zagen in de supermarkt dat de appels uit Frankrijk in de aanbieding waren. Toen dachten we: ‘Wat raar dat die appels niet gewoon van een lokale teler komen.’ Groente- en fruitproducten van lokale boeren zijn namelijk even duur. We zijn met meer boeren gaan praten en die hadden hetzelfde probleem als de appelboer. Ze reageerden enthousiast op ons plan om hun producten bij supermarkten aan te bieden.”  

Hoewel ook supermarkten het idee goed vonden, zeiden ze niet meteen ja. “Supermarkten willen op vaste dagen en in bepaalde hoeveelheden geleverd krijgen. Dat is vaak lastig voor boeren. Het was dus voor ons de taak om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.”

En dat lukt. Ze overtuigen enkele supermarkten dat zij de organisatie voor elkaar zouden krijgen. “In de zomer van 2009 zijn we begonnen met kersen, aardbeien en bloemkolen. Na acht weken hebben we de balans opgemaakt: zowel de supermarkten als de telers waren razend enthousiast.” Het bedrijf Willem&Drees is een feit.

Enorme groei
Inmiddels zijn ze hun eerste locatie, een boerderij in Bunschoten, ontgroeid en zijn ze verhuisd naar een veel groter pand in het dorp Cothen (Utrecht). Daar slaan ze per teler de opgehaalde voorraden groente en fruit op in de koelcellen. Ook zijn ze van één naar vier bestelbusjes gegaan en hebben ze veertien man in dienst. “Na een jaar hadden we al zeventig supermarkten in ons bestand. We reden met een volgeladen busje langs. En dan vroegen we of ze nog aardbeien of bloemkolen wilden. Maar vaak waren we halverwege de tocht al door onze voorraad heen. We moesten dus wel uitbreiden. En inmiddels zoeken wij niet meer naar nieuwe telers en supermarkten. Ze komen nu naar ons.”      

De telers en supermarkten waar Willem&Drees zaken mee doet bevinden zich vooral in het midden van Nederland. “De bovenkant van het gebied is ongeveer de lijn Alkmaar – Zwolle en de onderkant loopt van Nijmegen naar Rotterdam. Uiteindelijk willen we in heel Nederland halen en leveren.” Maar de aardbeien van een Nijmeegse boer zullen nooit in een Zwolse supermarkt terecht komen. “Boeren moeten binnen een straal van veertig kilometer van de supermarkt telen. We hebben enkele uitzonderingen voor ‘bijzondere producten’. Er is bijvoorbeeld maar één teler met biologisch artisjokken.”

Terug naar de mens
De straal van veertig kilometer is één van de tien principes uit het credo van Willem&Drees. Als de eisen van een teler of supermarkt daar niet mee stroken, doen ze er geen zaken mee. “Het kan best zijn dat het ons meer geld oplevert als we aardbeien uit de kas afnemen en verkopen, maar dat botst met ons principe van duurzaamheid.” Hoewel die duurzaamheid voor Willem belangrijk is, zijn niet al hun producten biologisch. “We kijken vooral wie er achter het product zit. Wat drijft iemand? Hoe denkt iemand over het product na? Biologisch is slechts een regel, het gaat ons om principes. Zo moet ook elk product van het seizoen zijn.” 

“We willen de menselijke maat terug brengen in de keten. De consument moet weten waar het product vandaan komt. Wie hij kan aanspreken als de appel wel of niet lekker is. Dat stimuleert telers ook om hun best te doen. Ze krijgen weer een gezicht. Het gaat uiteindelijk om mensen. We wilden de identiteitsloze massa van producenten weer een identiteit geven. Op elk product dat in de supermarkt ligt, staat naast onze naam daarom ook de naam van de teler.”  

Ambities en droom
Grote cateraars en steeds meer supermarkten zien brood in hun plannen. “Dit jaar willen we twee keer zo groot worden. Qua assortiment hebben we alle soorten groente en fruit die je kunt bedenken. Een jaar lang leveren we de producten die bij het seizoen horen. We kunnen dus alleen groeien in de hoeveelheid van het aanbod. Dan kunnen we ook meer supermarkten voorzien. We leveren aan 90 supermarkten van Jumbo. In totaal hebben ze er 300, dus er is nog genoeg ruimte.”

Maar Willem wil met Willem&Drees vooral inspireren. “We willen de waardering voor het werk van de boer terugkrijgen. Daar word ik blij van. Daar krijg ik energie van. Dan heb ik met mijn talenten de wereld beter gemaakt. En wat zou het mooi zijn als in de toekomst alle supermarkten gevuld zijn met producten van boeren uit de omgeving. Dat is mijn droom.”

Advertentie

WeDo2030