Wedstrijd wil filmindustrie vergroenen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Hoewel de filmindustrie met kaskrakers als ‘The day after tomorrow’ en ‘An inconvenient truth’ de wereld iets bewuster heeft gemaakt van het probleem van klimaatverandering is de sector zelf een belangrijke vervuiler. Gelukkig telt Hollywood steeds meer groene pioniers. Zo was de film ‘Syriana’ van George Clooney klimaatneutraal, stond Sam Mendes bij het draaien van ‘Away we go’ erop dat dit zo groen mogelijk gebeurde en liep er op de set van ‘It’s complicated’ met Meryl Streep voor het eerst een ecomanager rond.

In vergelijking met Hollywood draagt de Nederlandse filmindustrie minder bij aan het probleem van klimaatverandering, maar toch wordt het ook hier tijd voor een groene wind, vond Strawberry Earth. Om ervoor te zorgen dat de lampen op de set, de trucks waarin de apparatuur wordt vervoerd en catering voor de crew zuiniger worden ingezet, organiseert het duurzaamheidsplatform dit jaar voor het eerst de ‘Green Film Making Competition’.

“Nederlandse films zijn op zich best milieuvriendelijk”, weet Wiendelt Hooijer, projectleider bij de Green Film Making Competition, “maar dat komt vooral omdat de filmmakers vaak maar weinig te besteden hebben en dan ga je vanzelf zuinig aan doen met materialen en energie.” Een duurzame filosofie ligt er dus niet echt aan ten grondslag. Hooijer: “En daar staan veel grote producenten ook niet echt voor open. In deze tijd van budgetten die onder druk staan en veranderende regeltjes wordt het ervaren als wéér iets waar men rekening mee moet houden.”

Nieuwe generatie
Met de Green Film Making Competition hoopt Strawberry Earth dan ook een nieuwe generatie filmproducenten te vergroenen. “Het zou mooi zijn als die nieuwe generatie door hun andere werkwijze ook veranderingen in de toeleverende industrie weet te bewerkstelligen”, zegt Hooijer.

Hoeveel CO2 een gemiddelde Nederlandse film uitstoot is volgens hem moeilijk te zeggen. “Het is niet zo dat een actiefilm met veel ontploffingen zoals New Kids meer uitstoot veroorzaakt dan bijvoorbeeld een kostuumdrama. Veel special effects worden in de studio met de computer gedaan. Voor een kostuumfilm zijn juist vaak meer mensen achter de schermen nodig en zijn er veel buitenopnames. Al die logistiek die daarbij komt kijken slurpt erg veel energie.”

In de filmindustrie valt dan ook veel winst te boeken door een goede planning. “Als je de opnames van de film vooral in de zomermaanden plant, kun je meer gebruikmaken van daglicht”, zegt Hooijer. “En als je de lichtman al in een veel eerder proces bij het maken van de film betrekt, kun je voorkomen dat de lichttrucks dagenlang voor niets uitrukken, zoals nu nog weleens het geval is.”

 

 

 

 

 

ASCII
greenfilmmaking workshop

Jury
Deelnemers aan de wedstrijd die op 3 juni werd gelanceerd, kregen deze en andere tips op door Strawberry Earth georganiseerde workshops. Met behulp van deze tips konden ze een groen en creatief filmplan indienen. In november worden uit deze plannen zes kandidaten geselecteerd die met steun van het filmfonds hun korte film mogen maken. In mei volgend jaar wordt in een Dragon’s Denachtige setting de groenste en mooiste film gekozen door een jury met daarin onder andere actrice Thekla Reuten en filmregisseuse Esmé Lammers.

De jury zal behalve naar zaken als lichtgebruik, decors en duurzame catering ook kijken naar andere duurzame aspecten zoals de financiering. “Straks heb je een hele mooie film gemaakt met weinig energie, gerecyclede decors en biologische broodjes maar komt het geld dat je geleend hebt van een financier die investeert in vervuilende bedrijven of de wapenindustrie”, zegt Hooijer. “Bij elk onderdeel van het produceren van een film willen we dat de makers na gaan denken over de impact die hun filmproject heeft.”

Sigrid Boelens van Bureau Boel, uitvoerend producent, heeft die boodschap goed in haar oren geknoopt. Samen met filmregisseur Kim Herman van Fair Film heeft zij een plan ingediend voor de competitie. Bij het maken van de film Lief, een film over liefde en seksualiteit, willen zij behalve voor het vervoer, de setbelichting, catering en de decors ook oog hebben voor de mensen die aan de film meewerken.

“Veel figuranten en andere mensen die op de set rondlopen doen dat vrijwillig, wij willen ze daarvoor iets teruggeven. Bijvoorbeeld een door mij verzorgd coachingstraject. Ook willen we figuranten selecteren die iets met duurzaamheid hebben, mensen die bijvoorbeeld een duurzaam bedrijf runnen. Van hen willen we op onze site ook portretten maken. Daarnaast gaan we workshops geven aan anderen die ook op duurzame wijze een project of film willen ontwikkelen en maken we biseksualiteit, een thema van de film, bespreekbaar.”

Boelens: “Duurzaamheid is niet het doel van onze film, maar een middel waar hij alleen maar beter van wordt. Met die boodschap hopen wij de jury te imponeren.”

Foto boven: Filmset in Los Angeles (cc) Ricardo Diaz

 

 

 

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons