Achtergrond

‘We vragen geen geld, maar afval’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Initiatiefnemers Marco Kortland en Louis Wildenberg trommelen inwoners van Haagse wijken op om plastic flessen met dop en 'alles met een stekker of batterij' bij hen in te leveren, in ruil voor een aandeel in Urban Mining. Eerder dit jaar won Urban Mining ook de derde prijs bij Haagse Vernieuwers 2016. OneWorld sprak met oprichter Marco Kortland. “We vragen geen geld, maar afval.”

Er zijn steeds meer initiatieven om de hoeveelheid huishoudelijk plastic afval terug te dringen. Wat is er vernieuwend aan Urban Mining?
“Wij zijn de allereerste crowdfunding waarbij we mensen niet om geld vragen, maar om afval. Plastic flessendoppen en alles met een stekker of batterij kan bij ons in het centrum van Den Haag worden ingeleverd. Voor iedere kilogram ontvangen deelnemers één aandeel in Urban Mining. Hiermee gaan wij onderdelen leveren aan Repair Cafés en maken we nieuwe producten, zoals skateboards van flessendoppen. De opbrengsten delen wij met al onze aandeelhouders. Het kan een gemiddeld Haags huishouden zo’n 40 tot 50 euro per jaar opleveren.”

Hoe zorg je ervoor dat mensen daadwerkelijk hun plastic flessendoppen komen inleveren?
“We gaan de komende maanden experimenteren met een aantal doelgroepen. Ik denk dat mijn generatie, uit de jaren 70, het allemaal te veel moeite vindt voor een paar tientjes per jaar. Hetzelfde geldt voor bejaarden. Ik gaf gisteren een presentatie bij een groep ouderen en toen kreeg ik te horen: ‘Maar ik ben slecht ter been’. Met name kinderen -veel tijd, weinig geld- zullen hard lopen voor een extra beloning. We kunnen bijvoorbeeld ook een skateboard gemaakt van flessendoppen verloten. Met de flessen zelf printen wij op dit moment lampenbollen voor de Raad van State op de Kneuterdijk in Den Haag.”

Skateboard gemaakt van flessendoppenSkateboard gemaakt van flessendoppen. Foto: Urban Mining 

Lampenbollen voor de Raad van State?
“Ja, zij ervaren het probleem dat jongeren het kennelijk leuk vinden om glazen lampenbollen kapot te schieten met een voetbal. Ons plastic, 3D-geprinte lampenbol blijkt vandalismebestendig. De Raad van State wil de glazen lampenbollen vervangen door die van ons. Het bespaart ze een hoop kosten.”

Jullie wonnen de Plastic Fantastic Challenge 2016. Wat betekent dit voor Urban Mining?
“Het geeft een enorme boost en het is geweldig dat we met de gewonnen 10.000 euro kunnen starten met de crowdfunding. Terwijl we inmiddels allemaal wel weten van de reusachtige plastic soep, is er nog een lange weg te gaan om mensen bewust te maken van de waarde van afval. Het gaat allemaal om herhalen, herhalen, herhalen en handelen. Bovendien is het leuk om plastic keer op keer in te zetten. Zoals de fictieve Loesje het al eerder stelde: ’Waarom zou je afval produceren als je het toch weggooit?’”

De Plastic Fantastic Challenge is een wedstrijd (georganiseerd door Enviu & Impact Hub) die zich richt op jonge ondernemers uit heel Europa die met oplossingen komen om de gigantische hoeveelheid plastic afval te verminderen. In totaal zijn er meer dan honderd ideeën ingediend.  

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons