Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

De actieweek Stop Ebola is afgesloten met veel aandacht (en veel BN’ers) op de nationale televisie. Maar de keerzijde liet zich ook zien: omdat veel BN’ers niet naar een ‘ebola-land’ durven af te reizen, loopt Giro 555 “mogelijk miljoenen euro’s mis”, aldus een Giro 555-woordvoerder in NRC Handelsblad.

Voer natuurlijk voor iedereen die kritiek heeft op de inzet van beroemdheden voor het goede doel. Wat dat betreft is er sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw (toen artiesten gezamenlijk met liedjes als ‘Do they know it’s Christmas’ en ‘We are the world’ geld ophaalden voor hongerig Afrika) weinig veranderd. Ook het anti-ebola-initiatief Band Aid 30 – wederom op initiatief van Bono en Bob Geldof – kan traditioneel op flinke kritiek rekenen. De weldoeners zouden aan neo-kolonialisme en afhankelijkheid doen. En wat nou, ‘do they know it’s Christmas?’?! Natuurlijk weten ze dat; veel Afrikaanse landen zijn overwegend christelijk.

Maar de vraag is: waarom zetten hulporganisaties nog altijd beroemdheden in? En: wat zijn de valkuilen en uitdagingen?

Lees het volledige artikel via Blendle.

670

Journalist, tekstschrijver, eindredacteur en bladenmaker.
Profielpagina