‘De jeugd van tegenwoordig’ uit de schoolbanken trekken om campagne te voeren tegen wereldwijde problemen. Goed bedoeld, maar zitten die jongeren daar wel op te wachten? OneWorld liep een dagje mee met het Breaking News! project op het ROC in Utrecht, en zag dat de meningen verdeeld zijn.

Breaking News! is speciaal ontworpen voor HAVO, VWO en MBO leerlingen, en laat ze kennis maken met vijf wereldrampen die normaal gesproken weinig aandacht krijgen, zoals uitpuilende sloppenwijken of oorlogsvluchtelingen. Voor de klas staan jonge projectcoördinatoren, stagiaires en vrijwilligers, de meesten tussen de 20 en 25 jaar oud.

Gangsters tussen de bejaarden
Twee dagen lang voeren leerlingen campagne over een stille ramp. Hoe ze dit precies doen mogen ze zelf kiezen, als er maar een publiek bereikt wordt. Roel Peeters, projectcoördinator: “Er komen superleuke dingen voorbij. Een tijdje terug ging een groepje stoere jongens een quiz houden in een bejaardenhuis. Dat was zo leuk, zo’n stelletje gangsters tussen de bejaarden.”

Goedkope chocola
Het doel van het project is om jongeren bewust te maken van problemen waar ze niet zo snel mee in aanraking komen. Roel: “Als je leerlingen bijvoorbeeld vertelt dat goedkope chocola zo goedkoop is omdat mensen hiervoor worden uitgebuit, blijkt dat ze dit vaak niet wisten.”

Het project maakt veel gebruik van filmpjes en foto’s, en heeft flink geïnvesteerd in tablets en een smartphone app. Charlie van Doesburg, stagiair: “We willen het zo leuk en laagdrempelig mogelijk maken. Lappen tekst proberen we zoveel mogelijk te vermijden.” De praktische aanpak lijkt aan te slaan bij de ROC leerlingen. Anne Christine van Hoepen (16): “Het leukste is dat we zelf écht bezig zijn met het onderwerp. Het is geen les waarbij je maar zit te luisteren.”

‘Stom tot het tegendeel bewezen is’
Het is niet altijd even makkelijk om als jonge twintiger voor een klas jongeren te staan, vertelt Maaike van Rijn, projectcoördinator: “Leerlingen weten vaak niet wat ze van ons kunnen verwachten, en vinden het stom tot het tegendeel is bewezen. Maar als je zelf enthousiast bent, geef je dat vaak door aan de klas.”
 
Als na de pauze een halve klas spoorloos verdwenen is, blijkt dat de motivatie bij sommigen ver te zoeken is. Maar de overgebleven leerlingen, een stuk of 60 in totaal, zijn druk bezig met het opzetten van hun campagne. Imad Afejjay (22) is een Facebook pagina aan het maken: “We gaan met foto’s op sociale media aandacht vragen voor oorlogsvluchtelingen.” Imad heeft er zichtbaar plezier in, maar zijn groepsgenoot, Ruben van Laaren (21) staat niet te springen om actie te voeren: “Van mij had het niet gehoeven. Ik heb liever een normale lesdag, zodat ik bezig ben met mijn opleiding.”

Nachtje buiten slapen
Hier staan wel een aantal fanatiekelingen tegenover: een paar leerlingen in Oss waren zo gemotiveerd dat ze een koude decembernacht buiten sliepen om aandacht te vragen voor dakloze vluchtelingen. Omroep Brabant was onder de indruk en kwam ze een ontbijtje brengen.

Dappere koukleumen en leerlingen die er niet bepaald warm voor lopen: de meningen over Breaking News! zijn verdeeld. Toch lijken de positieve reacties de overhand te hebben, en is het voor veel leerlingen ‘weer eens wat anders’. Ook worden hier en daar wat ogen geopend. Zineb Abarkane (17): “Ze laten wel echt heftige dingen zien. Op het nieuws zie je dat nooit.”

Breaking News! is onderdeel van Stichting Cross Your Borders, dat al 10 jaar onderwijsprojecten op scholen organiseert.

670

Iris Segers is een Nederlandse freelance journalist. In 2013 liep ze stage bij OneWorld.
Profielpagina

Advertentie

Lecture van Max Havelaar