Achtergrond

Nederlanders en de deeleconomie

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De meeste Nederlandse gezinnen hebben een eigen boormachine in huis. Het blijkt dat de gemiddelde boormachine in zijn totale levensduur maar ongeveer 12 minuten wordt gebruikt. Waarom leen je niet een boormachine als je die nodig hebt? Voor een auto geldt hetzelfde: de gemiddelde auto wordt slechts anderhalf uur per dag gebruikt en staat dus ongeveer 96 procent van de tijd ongebruikt voor de deur. Elke gedeelde auto vervangt vier tot acht auto’s: wijken kunnen via autodelen potentieel met aanzienlijk minder auto’s toe, waardoor ook meer parkeer- en speelruimte vrijkomt. Dit zijn allemaal voorbeelden van de ‘deeleconomie’, een trend die de laatste jaren snel groeit en zeker in 2013 veel aandacht in de media heeft gekregen.

Door middel van een grootschalig en representatief onderzoek heeft NCDO onderzocht
hoe Nederlanders aankijken tegen delen. Anderen helpen is de belangrijkste reden voor Nederlanders om spullen of diensten te delen met anderen. Ondanks de opkomst van websites en apps die zich richten op het delen van spullen en diensten deelt nog maar een klein gedeelte van de Nederlanders hun spullen of diensten op deze manier. Nederlanders delen spullen en diensten het liefst via persoonlijk contact. De economische crisis heeft in beperkte mate invloed op het deel-of leengedrag van Nederlanders. De hoogte van het inkomen en de mate waarin mensen altruïstische waarden aanhangen blijken de meest bepalende factoren waarom Nederlanders hun
eigen spullen of diensten met anderen delen. Lees hier het onderzoek: Nederlanders en de Deeleconomie.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons