Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Lego en Shell hebben al sinds de jaren zestig overeenkomsten lopen waarbij verschillende Lego-producten, zoals tankstations en sportwagens, voorzien werden van Shell-reclame. Voor de huidige deal, die in 2011 werd afgesloten, kreeg Lego 85 miljoen euro. Ongehoord, vond Greenpeace, omdat de producten van Lego juist bestemd zijn voor de kinderen, wiens toekomst in gevaar gebracht wordt door de praktijken van het oliebedrijf.

Viraal
Aanvankelijk had Lego geen oren naar het protest van Greenpeace, tot een filmpje viraal ging waarin Greenpeace in de stijl van de populaire Lego-film de samenwerking aan de kaak stelde. Het werd de meest succesvolle virale campagne uit de geschiedenis van de milieuorganisatie. In enkele weken tijd werd de film meer dan zes miljoen keer bekeken. Ruim een miljoen mensen riepen Lego in een e-mail op om de samenwerking stop te zetten.

De speelgoedfabrikant heeft nu laten weten dat het weliswaar niet bereid is het contract met Shell te verbreken, maar onder druk van Greenpeace beslist heeft om het niet meer te verlengen.

“We zijn super blij dat Lego eindelijk heeft beslist om te doen wat juist is”, zegt Ian Duff van Greenpeace in een reactie. “Het is een grote overwinning voor het miljoen mensen wereldwijd dat Lego heeft opgeroepen om Shell niet langer te helpen eruit te zien als een verantwoordelijk en zorgzaam bedrijf – in plaats van een boorbedrijf dat aast op de smeltende Noordpool voor meer olie.”

[[{“fid”:”30687″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”lego shell”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“alt”:”LEGO: Everything is NOT awesome.”,”height”:”327″,”width”:”581″,”class”:”media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”}}]]