Achtergrond

Jonge leiders op circulaire stedentour

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

“In deze bunker stonden twee jaar geleden nog bedden, blikken met eten en zaden”, vertelt Mirco Beisheim (39) terwijl we tussen zelfgemaakte houten plantenbakken staan. Hij is één van de oprichters van organisatie KEBAP: Kultur Energie Bunker Altona Projekt. Deze organisatie wil in de leegstaande bunker, die uit de Tweede Wereldoorlog stamt, warmte-energie opwekken voor de Hamburgse wijk Altona waar de bunker staat. “Ieder jaar worden er bomen gekapt in parken in Hamburg. Die willen wij gebruiken als biomassa om onze eigen energie op te wekken. De bunker moet een lokale energiecentrale worden.”

Kultur Energie Bunker Altona

Nudge verbindt mensen en organisaties om initiatieven van onderaf te realiseren die zorgen voor een positieve en blijvende verandering in onze maatschappij.

Treinreis door Europa
De bunker in Altona is één van de projecten die de vijf winnaars van de Nudge Leadership Challenge 2014 bezoeken tijdens hun tiendaagse treinreis door Europa. Thomas Hermans (28), Rob Jetten (28), Marloes van Kats (30), Isolde van Meerwijk (28) en Matthias Veltkamp (30) bezochten Rotterdam, Kalundborg, Hamburg, BudapestMilaan en Parijs. Vandaag reizen ze via Brussel terug naar Nederland. Ze bezoeken zoveel mogelijk circulaire economie projecten, die ze via social media, filmpjes en geschreven stukken op de Nudge Sustainability Hub delen.

Anders nadenken
“Circulaire economie is een andere manier van kijken naar wat we maken en consumeren”, vertelt Van Kats terwijl we in het groen naast de bunker staan. “Het doel is om zo min mogelijk grondstoffen aan de aarde te onttrekken, en de grondstoffen die al in omloop zijn zoveel mogelijk te blijven gebruiken. Dat betekent dat je al aan de tekentafel gaat nadenken over hoe je product opnieuw gebruikt kan worden nadat de levensduur voorbij is.” Na een baan bij RWE, een groot energiebedrijf waar onder andere Essent onder valt, besloot ze zich als projectmanager op duurzaamheidsprojecten te richten. Met deze reis wil ze een ‘doorgeefluik’ zijn voor circulaire initiatieven,  door te laten zien hoeveel er al gebeurt in Europa.

Op bezoek bij nanoCure

Benieuwd naar de Europese initiatieven die ze bezochten? Je vindt alle updates en filmpjes op de Nudge Sustainability Hub.

‘Oh, zo kan het ook’
“Al voordat we op reis gingen geloofden wij dat circulaire economie een noodzakelijk model is. We kunnen niet oneindig lineair blijven groeien”, vertelt Hermans, digitale marketeer bij KLM (met ‘linear’ wordt onze huidige economie bedoeld, waarin we grondstoffen gebruiken om producten te maken die we vervolgens weer weggooien, red.). “We zien daar tijdens deze reis zoveel voorbeelden van. In Kalundburg zagen we hoe verschillende industrieën samenwerkten om elkaars afval opnieuw te gebruiken. Daar werd zelfs het afvalwater gereinigd door algen die vervolgens weer als vissenvoer verkocht werden. Ik hoop dat mensen onze filmpjes bekijken en denken ‘oh, zo kan het ook’.”

Je hoeft niet op de duurzaamheidsafdeling te zitten om iets te veranderen

Bewust worden
De vijf reizigers hebben niet allemaal een achtergrond in duurzaamheid, hoewel ze er wel in geïnteresseerd zijn. Van Meerwijk is Communicatie- en Marketingmanager bij University College Utrecht, Veltkamp studeert filosofie en Jetten werkt als regiomanager bij ProRail.

Hermans is in zijn werk voor KLM nauwelijks bezig met duurzaamheid. “Je hoeft volgens mij niet op de duurzaamheidsafdeling te zitten om iets te veranderen. Ik neem nu niet de beslissingen bij KLM, maar ik zie het wel als mijn verantwoordelijkheid om vragen te stellen en kritisch te zijn. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gevraagd waarom vegetarische maaltijden geen standaard keuze waren op een vlucht. Juist doordat mensen in verschillende functies zich bewuster worden van duurzaamheid, kan het een integraal onderdeel worden van een bedrijf. Ik hoop dat er binnen bedrijven inspirerende leiders opstaan waardoor circulair ondernemen iets normaals wordt. En dat ik er daar één van kan zijn.”

Van de Nudge Explores Circular Cities Tour 2015 wordt een korte documentaire gemaakt, die wordt aangeboden aan de Nederlandse overheid. Nudge hoopt dat hij gebruikt wordt tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Raad van de EU (van 1 januari tot en met 30 juni 2016). Je kunt hem binnenkort bekijken op de Nudge Sustainability Hub.

Omslag
Circulaire economie is nog lang geen gangbaar begrip. Zo hadden de initiatiefnemers van de energiebunker in Altona er nog nooit van gehoord, terwijl hun idee om Hamburgse bomen als biomassa te gebruiken goed binnen circulair denken past. “Omdat de term circulaire economie nog niet ingeburgerd is, plakken we die niet overal op. Daardoor weten we niet hoeveel er al gebeurt, terwijl we tijdens deze reis zoveel praktijkvoorbeelden zien”, vertelt Jetten. “Uit alle initiatieven die we bezoeken blijkt dat het kan. Ik geloof dus ook dat dat we die grote omslag naar een circulair systeem kunnen maken.”

OneWorld was op uitnodiging van Nudge in Hamburg. 
Binnenkort verschijnt op OneWorld Toekomstdenkers een uitgebreider artikel over de bunker in Altona.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons