Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

“Welke beelden komen in je op als je aan Afrika denkt?” vraagt de in Cameroen geboren Eliza Anyangwe in dit filmpje van the Guardian. Oorlog? Safari, ebola en de Lion King? Dat is het stereotype beeld dat je als publiek krijgt voorgeschoteld. Maar het zijn niet alleen de media die deze ongenuanceerde beeldvorming in de hand werken, stelt Mirjam Vossen in haar promotieonderzoek. Ook veel ontwikkelingsorganisaties dragen er met hun campagnefilms aan bij.

Nog te veel campagnes zetten het beeld neer van "de zielige Afrikaan"

Campagnebeelden
Zelfs als je de beelden met de bolle hongerbuikjes en de welbekende vlieg in het oog niet meetelt, zetten veel campagnes van ontwikkelingsorganisaties nog steeds het beeld neer van "de zielige Afrikaan": hulpeloos en uitzichtloos. Initiatieven uit de landen zelf worden bewust uit beeld gehouden en de westerse ontwikkelingswerker wordt nog te vaak als blanke redder – white saviour – neergezet.

Ook suggereren veel campagnes dat ontwikkelingssamenwerking een goedkope en simpele oplossing is. ‘Al voor drie euro kunt u een leven redden!’ Zo’n campagnespot gaat vaak samen met een sterk emotioneel appèl. Dat werkt op de korte termijn voor organisaties’ fondsenwerving – zonder drama geen donatie –  maar is schadelijk op de lange termijn. Het geeft een vertekend beeld en werkt groeiend cynisme wat betreft ontwikkelingssamenwerking in Nederland in de hand.

IDleaks Awards
IDleaks wil deze stereotypes doorbreken. Onze online community, die meer dan 450 leden telt, strijdt voor een genuanceerder verhaal en eerlijker beeld van ontwikkelingssamenwerking. De discussie hierover wordt al langer binnen de sector gevoerd, maar stereotypes blijken hardnekkig en ontwikkelingsorganisaties veranderen hun beeld niet zomaar. Daar is de stem van het publiek voor nodig. Daarom organiseren wij op 29 juni, samen met OneWorld en Pakhuis de Zwijger, de IDleaks Awards.

IDleaks awards 2015Wie gaat er naar huis met De Hoogvlieger en De Vlieg-In-'t-Oog-? Breng hier je stem uit voor de IDleaks Awards 2015!

Tijdens deze Awardshow krijgt de beste campagne – De Hoogvlieger– een prijs en gaat de meest stereotyperende campagne naar huis met De Vlieg in ’t Oog-award. De winnaars worden gekozen door een vakjury én op basis van het oordeel van het publiek. Vanaf vandaag kun je op de IDleaks-website stemmen op jouw favoriete, meest innovatieve of juist tenenkrommende campagnefilmpje.

Deze show is geïnspireerd door de Rusty Radiator Awards die ieder jaar door de Noorse studentenorganisatie SAIH worden georganiseerd. Met hun clip ‘Africa for Norway’ bereikten zij in 2012 in één klap meer dan 2 miljoen mensen wereldwijd en zetten ze de discussie over beeldvorming stevig op de agenda. Met de IDleaks Awards hopen we dat ook te doen: de Nederlandse ontwikkelingssector aanmoedigen om hun verantwoordelijkheid te nemen en het eerlijke verhaal over ontwikkelingssamenwerking te vertellen.

Hoe kun je meedoen? Stem vanaf vandaag op jouw favoriete filmpje op www.idleaks/awards. Like & share de IDleaks Charity-Song via Facebook of Twitter (#Idleaksawards), volg OneWorld.nl, en kom naar de IDleaks Awardshow op 29 juni in Pakhuis de Zwijger. Aanmelden kan hier!

Nederland vraagt hulp aan AfrikaIDleaks draait de rollen om. Met alle werkdruk, files en echtscheidingen kunnen wij in Nederland best wat Afrikaanse wijsheid, ofwel Ubuntu, gebruiken. [[{“fid”:”37167″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”IDleaks awards Ubuntu Aid”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”IDleaks awards Ubuntu Aid”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”IDleaks awards Ubuntu Aid”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

670

Siri Lijfering is voorzitter van IDleaks en freelance journalist.
Profielpagina

Advertentie

KERST_Rectangle-Banner_ANIMATED_2

Advertentie

DSW-liever-principieel-dan-commercieel2