Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Dé honderd duurzame jonge kanjers van Nederland zijn bekend. OneWorld interviewde er zes voor het decembernummer. Alvast een voorproefje.

De Dj100 lijst is geïnspireerd op de Duurzame 100 van Trouw. De krant presenteert elk jaar een lijst van honderd duurzame, veelbelovende ondernemers. De initiatiefnemers van DJ100 vonden dat jongeren die zich inzetten voor duurzaamheid, door bijvoorbeeld een duurzame onderneming te beginnen, onderbelicht waren en startte de eerste editie van de Duurzame Jonge 100.

De lancering is vanavond via een livestream te zien op de website van DJ100.

De lijst begon als een spontane Twitter-actie, maar de vier bedenkers van de lijst, Anne Walraven (27), Marjan Kloosterboer (24), Talitha Muusse (22) en Eva Gies (28), zien de jongerenlijst nu niet meer als spontane actie en kijken al uit naar de editie van 2014.

Hier volgt een voorproefje van de zes jonge duurzame helden die OneWorld sprak.

Duurzame mode
Faranak Mirjalili (27) heeft naast de winkel I love vintage het duurzame merk Bannou opgericht. Haar visie: “De productieketen van de mode-industrie is ondoorzichtig: we weten niet waar onze kleding vandaan komt. Ik heb daarom een piramidevormig label bedacht dat laat zien hoe duurzaam en eerlijk een kledingstuk is. Ik heb een tijd bij Hennes en Maurits gewerkt en kon niet meer leven met mijn geweten: ik moest van mezelf wel duurzame kleding gaan maken. In essentie wilde ik 100% duurzame kleding verkopen maar dat is nog niet mogelijk. Ik heb daar een tijdje mee geworsteld: moest ik wel doorgaan als het niet helemaal duurzaam kon? Maar ik lig toch liever op mijn sterfbed met het idee dat ik een stap in de goede richting heb gemaakt dan dat ik alleen bakken met geld heb verdiend.”

Verder
OneWorld interviewde verder Joris Lohman (28), voorman van Youth Food Movement, een jongerenbeweging die zich inzet voor eerlijker en gezonder voedsel. Lisanne van Zwol (24) is medeoprichter van Kromkommer, een bedrijf dat zich inzet om ‘lelijke’ groente en fruit in de supermarkten te krijgen. Ook Vera Bachrach (24) is geïnterviewd. Ze wilde stadsmensen laten zien hoe voedsel wordt gemaakt en is samen met vrienden de Tostifabriek begonnen waar de productieketen van een tosti wordt samengevoegd op een paar vierkante meter midden in de stad. Daan Weddepohl (32) is de oprichter van Peerby, een online platform waarop mensen gestimuleerd worden te lenen en Michael van Loenen (31) richtte YouBeDo.com op, zodat consumenten tien procent van hun gekochte boeken kunnen doneren aan een goed doel naar keuze.

Pas het begin
Verbondenheid met elkaar en met de natuur is belangrijk voor deze jonge, duurzame ondernemers. Michael van Loenen vindt dat mensen steeds meer willen en daarbij respect voor anderen en de natuur verliezen: “De welvaart stijgt, maar het welzijn niet.”

Joris Lohman is trots op zijn plek tussen de 99 anderen: “Vorig jaar had ik iets als een nominatie voor mijn inzet in de duurzaamheid niet kunnen bedenken. Ik ben er trots op, maar ik denk nu wel: wat kan ik nog meer?” Duidelijk wordt, als je de krachtige uitspraken van de jonge ondernemers hoort, dat dit pas het begin is: “Er gaan nog veel meer projecten van mij komen”, aldus Vera.

 

Advertentie

KERST_Rectangle-Banner_ANIMATED_2

Advertentie

DSW-liever-principieel-dan-commercieel2