Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Bijna alle Nederlandse spoorvervoerders waaronder NS, Arriva en Connexxion scharen zich onder de spoorvervoerders vereniging Vivens. Samen zijn zij één van de grootste energieverbruikers van Nederland, verantwoordelijk voor 1,4 terrawattuur elektriciteit per jaar. Dit staat gelijk aan het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van alle Amsterdammers bij elkaar. 

Door de samenwerking met Eneco, die de stroom levert, is dit per 1 januari verleden tijd en reizen Nederlandse treinreizigers energieneutraal. “Wij kunnen als vervoerder een grote bijdrage leveren om de ecologische voetafdruk van reizigers kleiner te maken”, zegt Ton Boon, woordvoerder van NS. 

Groene trein

Eneco en NS introduceerde in 2015 de Groene Trein als symbool voor klimaatneutraalreizen. Vanaf 1 januari 2017 is elke trein een groene trein. 

 

 

Windmolens

Maar waar komt al die windenergie vandaan? Er zijn namelijk niet genoeg windmolens in Nederland om het totale verbruik van NS te dekken, zo schrijft RrtlZ. Het totale aanbod van windstroom wordt namelijk al volledig benut door Nederlanders. Ruimte voor zo’n grote stroomvraag is er dus niet. Daarom zijn er nieuwe windparken gebouwd, speciaal voor de spoorsector, aldus Boon. Op deze manier doet NS geen beroep op bestaande windmolenparken in Nederland en worden andere gebruikers van groene stroom niet van de energiemarkt verdrongen.

Daarbij haalt NS groene stroom uit het buitenland, zoals Zweden en Finland. Ook deze windparken zijn mede dankzij de NS tot stand gekomen. Die stroom wordt echter niet daadwerkelijk naar Nederland vervoerd, maar middels een Europees compensatiemodel verrekend. Dit gebeurt met certificaten die Eneco kan inkopen van de windparken in Noord-Europa. Deze certificaten worden Garantie van Oorsprong (GvO) genoemd. Deze garantie zorgt er voor dat de groene stroom ook daadwerkelijk groen is. Meer weten over dit verrekenmodel? Bekijk dan hier dit filmpje.

Sible Schöne, van Klimaatbureau is erg te spreken over de aanpak van NS en Eneco: “Mede dankzij NS zijn er nieuwe windparken in Europa bijgekomen, dat is een groot goed. Veel bedrijven kopen alleen de certificaten op, maar daar wordt Europa niet daadwerkelijk ‘groener’ van.” Schöne vindt dat NS goed op weg is, toch zou hij het vervoersbedrijf een tip willen meegeven. “Om energieverspilling tegen te gaan, zou NS binnenkort in de opslag van elektriciteit moeten investeren. Batterijen zijn nodig wanneer het aanbod in duurzame energie groeit. Dit omdat de wind continue waait, ongeacht de vraag naar elektriciteit.”

Eerste van de wereld

NS wil duurzame mobiliteit stimuleren door reizigers een treinrit aan te bieden zonder schadelijke CO2-uitstoot. 'Autoritten op fossiele brandstof zijn nu nog de norm maar moeten de uitzondering worden. Binnenkort nemen we in Nederland hopelijk afscheid van de kolencentrales; Over een paar jaar kijken we met dezelfde verbazing terug op het tijdperk van de benzinemotor', zegt Roger van Boxtel, president-directeur van NS tegen Trouw

Nederland is het eerste land ter wereld waar alle treinen op groene stroom uit windenergie rijden, aldus Van Boxtel.

Hoofdfoto via Youtube.

670

Cathérine Minczeles is redactiestagiair bij OneWorld en student Journalistiek aan de HU.
Profielpagina