Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

[[{“fid”:”35038″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”attributes”:{“alt”:”#Dankjewel voor kraanwater | Wereldwaterdag”,”style”:”width: 581px; height: 327px;”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”},”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Dankjewel voor Kraanwater Wereldwaterdag”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Dankjewel voor Kraanwater Wereldwaterdag”},”type”:”media”}]]

Over de #dankjewel-voor-kraanwater-campagne
Het doel van de dankjewel-campagne was om Nederlanders bewuster te maken van de waarde van kraanwater en zoveel mogelijk 'dankjewels' te verzamelen rond Wereldwaterdag – 22 maart 2015. Dankjewel zeggen was simpel: het bekijken en delen van bovenstaande video waarin acteurs Edo Brunner, Bert Hana en Jennifer Evenhuis laten zien waarom zíj dankbaar zijn voor kraanwater.

Meer bewustwording rond water is nodig. Zo dronken Nederlanders in 2014 meer verpakt water dan ooit tevoren. Verpakt water is ruim 1.000 keer duurder én wordt minder streng gecontroleerd dan Nederlands kraanwater. Bovendien zorgt de productie, verpakking en het transport van verpakt drinkwater voor 500 keer meer CO2- uitstoot dan voor dezelfde hoeveelheid kraanwater – de olie (0,25 liter voor 1 liter bronwater) en de plastic soep in de oceanen niet eens meegerekend. Rond Wereldwaterdag 2015 gingen in Zuid-Europa en Ierland burgers weer de straat op om te protesteren tegen de privatisering van hun kraanwater.

Resultaten en partners
In de week rond Wereldwaterdag zeiden ruim 105.000 Nederlanders dankjewel voor Kraanwater door de video te liken en delen. De campagne bereikte via (sociale) media ongeveer 2 miljoen mensen. Dankjewel voor kraanwater was een initiatief van OneWorld met partners Dopper, FNV en Krevicy.

Meer lezen over kraanwater?