Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Afgelopen week werd de nieuwe Filippa K collectie voor de zomer van 2016 tijdens de Stockholm Fashion Week gepresenteerd. Hoewel de items normaal gesproken pas over een paar maanden in de winkels zouden hangen, zijn ze nu al te huur via de website. Het Zweedse merk wil consumenten hiermee directe toegang geven tot de nieuwste items en tegelijk een nieuwe en alternatieve manier bieden tot duurzame consumptie.

Nonsumptie
Volgens retail-deskundige Max Dekker zijn merken zoals Filippa K continue opzoek naar nieuwe en andere businessmodellen. “Dit initiatief is op verschillende manieren aantrekkelijk, niet eens zo zeer om de rede dat consumenten bewuster willen consumeren”, aldus Dekker.

Catwalk

Volgens hem speelt het besef om duurzaam bezig zijn onder consumenten nog nauwelijks en bekijken zij het eerder vanuit een economisch voordelig perspectief. Voor het leasen van een kledingstuk van Filippa K betaal je rond de veertig euro terwijl de verkoopprijzen bij de 200 euro beginnen. “Voor het merk is het dus niet alleen een manier om te laten zien dat ze duurzaamheid belangrijk vinden, maar is het ook een manier om een groter publiek te kunnen bereiken.”

Elin Larsson, manager duurzaamheid bij Filippa K, benadrukt dat de actie niet als hoofddoel heeft om extra inkomsten te genereren. Volgens haar is het bedoeld om consumenten een uitkomst te bieden om wel in de nieuwste kleding te kunnen lopen zonder het milieu hier extra mee te belastten. De kledingstukken uit de nieuwe zomercollectie zijn alleen deze maand te huur.

 

emydemkes2

Emy Demkes

Redacteur fair fashion

Emy Demkes is freelance journalist en schrijft voornamelijk over de achtergronden van onze kleding. Van de arbeidsomstandigheden in …
Profielpagina