Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Nu hebben twee anonieme twintigers haar als inspiratie gebruikt voor de nieuwe Instagramhit Barbie Savior. Het account is een grappige parodie op mensen die last hebben van het zogenaamde ‘White Savior Complex’. Deze term slaat op de blanke westerling die als vrijwilliger naar ontwikkelingslanden afreist en zich vervolgens graag presenteert als de zelfopofferende heilige die de problemen in deze landen ‘wel even fixt’.

Dit uit zich bijvoorbeeld in het maken van een hele reeks selfies met een grote groep gekleurde kinderen eromheen en door te roepen ‘hoe bijzonder het is dat iedereen zo blij is, terwijl er zo veel armoede is!’. Barbie Savior laat dan ook regelmatig een traan van ontroering op één van haar vele selfies.

De makers van het Instragramaccount hebben zelf vrijwilligerswerk gedaan in Afrika en Barbie Savior geïnspireerd op hun eigen ervaringen, vertellen ze per mail aan The Huffington Post. De inmiddels 19.100 volgers reageren over het algemeen goed, maar er zijn ook volgers die vinden dat het oneerlijk is om zo de spot te drijven met vrijwilligers.

De bedenkers zeggen allebei te hebben geworsteld met hun eigen indrukken en hier zeker niet beweren onschuldig te zijn. ‘We hopen dat Barbie Savior een vermakelijke start is om echte discussies over het ‘White Savior Complex’ te voeren.’ 

670

Saskia Stavenuiter is vierdejaars-student journalistiek uit Utrecht en ze schrijft voor verschillende kanalen binnen OneWorld. 
Profielpagina