Organisaties wisten niets van internetloterij

26-05-2000
Door: OneWorld Redactie
Bron: onzeWereld/doris

Het Amsterdamse marketingbedrijf Novamedia wil na de zomer beginnen met een wereldwijde loterij op internet ten bate van goede doelen. Met de loterij Goodlot hoopt Boudewijn Poelmann, directeur van Novamedia en de Nationale Postcode Loterij, binnen vijf jaar een omzet van ruim 1 miljard gulden te halen.

De eerste begunstigden van Goodlot zijn de ‘multinationale’ goede doelen Amnesty International, Artsen zonder Grenzen, Unicef, Foster Parents Plan, Greenpeace, Wereld Natuur Fonds en het Rode Kruis. In elk land kan bovendien een nationaal doel worden toegevoegd.

De organisaties moesten het nieuws uit de krant vernemen. Een woordvoerder van het Rode Kruis zegt dat er niets bekend was. Behalve dat er ‘volgende week een afspraak is met Novamedia’.

Artsen zonder Grenzen kreeg op tijd te horen dat er een artikel over Goodlot in de NRC zou verschijnen, maar het plan zelf kende de medische noodhulporganisatie niet. ‘De constructie is ons niet helder,’ zegt woordvoerder Ruud Huurman. ‘Het is onduidelijk wat de betrokkenheid van Artsen zonder Grenzen wordt. We hebben een gesprek met Novamedia aangevraagd. Tot die tijd kan ik er weinig van zeggen.’

Ook Amnesty reageerde enigszins verbaasd. 'Ten onrechte werd de suggestie gewekt dat wij betrokken zijn bij het organiseren van de Goodlot,’ zegt een woordvoerder. ‘Dat is niet het geval, wij zijn hoogstens begunstigde begrijp ik via het nieuws. Dat is natuurlijk een prettig vooruitzicht, al moeten we nog maar zien wat er waar is van die enorme bedragen die worden genoemd.'

Afhankelijkheid
Voor zowel Amnesty als Artsen zonder Grenzen vormen de opbrengsten van de Postcodeloterij een substantieel onderdeel van de begroting. Volgens Amnesty echter zijn de 200.000 leden/donateurs nog altijd belangrijker. 'We willen niet te afhankelijk worden van commerciële activiteiten. Dat zijn we nu niet en dat willen we ook niet worden.'

Volgens Huurman waakt ook Artsen zonder Grenzen er voortdurend voor niet te afhankelijk te worden van één bron.

De plannen voor Goodlot zijn vroegtijdig uitgelekt, geeft Mildred Hofkes van Novamedia toe. Maar dat de begunstigde organisaties er nog van niets wisten, klopt niet. 'De plannen zijn wel degelijk op directie-niveau van de zeven internationale organisaties besproken. Maar we wilden het zelf liever over een maand of twee bekendmaken.'

De enorme bedragen die worden verwacht zijn volgens Hofkes wel degelijk reëel. ‘Goodlot wordt een internationale loterij met een Engelstalige site. Het feit dat de internetmarkt explosief blijft groeien, betekent dat je met Goodlot enorme mogelijkheden hebt. Via telefoon internetten bijvoorbeeld. Onderzoek geeft aan dat mensen graag via internet aan een loterij willen meedoen. Als je als organiserend bedrijf een goede naam hebt zijn de mogelijkheden enorm.'

Naast Goodlot is Novamedia ook bezig met het opzetten van een Postcode Loterij in Zwitserland, Duitsland, Rusland en Oezbekistan. Volgens Hofkes komen de aanvragen om zo’n loterij op te zetten vaak via lokale organisaties. ‘Die horen van westerse partners dat ze in Nederland een deel van hun budget krijgen via de Postcodeloterij en dat willen zij ook wel.’ Novamedia is bedenker en intellectueel eigenaar van de Postcode Loterij.


Het nieuwe loterijspel zal geen concurrentie zijn voor de Postcode Loterij, aldus Hofkes. Die draait al tien jaar met succes en levert geld op voor goede-doelenclubs. 'Toen we tien jaar geleden met de Postcode Loterij begonnen leverde dat ook geen daling op voor de reeds bestaande loterijen.’

Novamedia wil zo snel mogelijk een vergunning regelen. Het liefst een Nederlandse, maar het kan ook een buitenlandse vergunning zijn. 'Waar het bij loterijen vooral om gaat is betrouwbaarheid en het vertrouwen van de consumenten.'

Reacties