Op bewustwordingsreis langs chocoladeverpakkingen en 3D-geprinte kleding

16-10-2016
Door: Emy Demkes
Bron: OneWorld
Annouk Post
Van guerilla gardening, het aanleggen van tuintjes in de stad, tot een Afrikaanse ontwerper die je leert sprinkhanen te kweken voor je eigen insectensnack. Annouk Post verzamelde in haar boek tientallen initiatieven van mensen die haar inspireren op het gebied van mode, design, kunst, voeding en wetenschap.
Interview – 

Posts eigen ontdekkingsreis begon in 2002. In dit jaar wordt ze tijdens haar masterprogramma aan het ArtEZ, hogeschool voor de kunsten in Arnhem, geconfronteerd met de vervuilende kant van de textielindustrie. Het is Pierre Hupperts, docent People, Planet, Profit, en lesgevend in maatschappelijk verantwoord ondernemen, die haar kennis laat maken met de negatieve aspecten van de kledingindustrie. “Ik had er net een studie Forecasting & Styling aan het Amsterdam Fashion Instituut (AMFI) opzitten. In al die jaren had ik geen één keer iets gehoord over het enorme water- of chemicaliëngebruik in kleding. Of wat dacht je van spijkerbroekfabrikanten die hele rivieren vergiftigen. Ik was verbijsterd, hier wilde ik iets mee gaan doen.”

Ontdekkingsreis naar een duurzame wereld. Inspiratie en vernieuwing in design

Over Annouk PostAnnouk Post (1980) is naast duurzame mode- en designexpert communicatiemedewerker bij de Fair Wear Foundation, een organisatie die zich inzet voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Ze bezoekt hiervoor modebeurzen en geeft presentaties voor internationale kledingmerken waar ze uitleg geeft over arbeidsrechten. Eerder gaf ze het boek Modebewust? uit over ontwikkelingen op het gebied van duurzame kleding. 

Jurkjes of rokken? Nergens te bekennen 

Als afstudeerproject zet Post in 2004 YOIstore op, een winkelconcept voor ‘fashionable en sustainable’ modemerken, dat uitgroeit tot eerste pop-upwinkel voor bewuste mode in Nederland. In de winkel, die opent in De Pijp in Amsterdam, zijn onder meer kledingstukken te vinden van merken als People Tree, Studio JUX, Veja en Boyond Skin. Maar hoewel modieuze, duurzame kledingmerken nu goed vertegenwoordigd zijn, was het ruim tien jaar geleden nog erg lastig om ze te vinden, zegt Post. “De collecties van de merken waren allemaal hetzelfde. Ze hadden sneakers, T-shirts en spijkerbroeken. Maar jurkjes of rokken? Die waren nergens te bekennen. De keuzemogelijkheden waren zeer beperkt. Zo’n catwalkshow, zoals afgelopen maandag tijdens de Dutch Sustianable Fashion Week plaatsvond, was in 2004 ondenkbaar geweest. ”

De verpakkingen van Marou 

Zorgen om de wereld 

Door de jaren heen komt Post in contact met verschillende ontwerpers, waaronder Jitske Lundgren en Carlien Helmink van StudioJUX en Marieke Vinck en Charlotte van Waes van Charlie + Mary, die binnen de sector van duurzame mode actief zijn. “De verhalen achter deze merken zijn geweldig. Zo hebben Jitske en Carlien een eigen atelier in Nepal waar 24 mensen fulltime werken. Ze zijn niet alleen bezig met het maken van een mooi product, maar zetten zich ook in voor goede arbeidsomstandigheden en leefbare lonen. Ze versterken de positie van de mensen daar.” Voor Post zijn deze ontwerpers ‘de sterren van de toekomst’. “Ik maak mij regelmatig zorgen om de wereld. De ondernemers in mijn boek denken na over maatschappelijke problemen en hoe we die kunnen oplossen. Dat geeft een sterk gevoel: je staat er niet alleen voor.”

Balloons of Bhutan : een van de initiatieven uit het boek. (foto: Jonathan Harris) 

Kleine boerenfamilies 

In het boek is niet alleen ruimte voor pioniers op het gebied van duurzame mode.  “Sinds 2002 ben ik bezig met het verzamelen van allerlei toffe initiatieven. Of het nu gaat om een chocolatier die in Vietnam zakendoet met kleine boerenfamilies, niet alleen om te zorgen dat zij fatsoenlijk kunnen leven van hun werk, maar ook om ervoor te zorgen dat zij de biodiversiteit van hun gebied bewaken. Of om een groene, zelfvoorzienende school op Bali. Het boek is een scala aan mensen die op een bijzondere manier bezig zijn met hun onderneming.” Post vertelt dat ze niet iedereen in haar boek zelf in levenden lijve heeft ontmoet. “Sommige initiatieven ben ik via internet tegengekomen. Maar een voor een sprongen hun verhalen er uit. Bijvoorbeeld omdat het product dat ze maken er mooi uitziet, zoals de chocoladeverpakkingen van Marou of omdat het idee erg innovatief is, zoals de 3D-geprinte kleding. Door deze uit te lichten, hoop ik dat mensen aan het denken worden gezet over de keuzes die ze maken in het dagelijks leven.”

Vanaf 15 oktober is het boek te koop bij de Charlie + Mary concept store in Amsterdam en op www.charliemary.com. Vanaf 7 november 2016 ligt Ontdekkingsreis naar een duurzame wereld. Inspiratie en vernieuwing in design  in de boekwinkel, op www.bol.com en op www.artezpress.artez.nl. 

Emy Demkes

Emy Demkes is freelance journalist en schrijft voornamelijk over de...

Lees meer van deze auteur >

Reacties