OneWorld wint Mercur voor reportage van het jaar

16-12-2016
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld
Actueel – 

Gisteravond werden de Mercurs, ook wel de Oscars voor de tijdschriften, in het DeLaMar Theater in Amsterdam uitgereikt. OneWorld was genomineerd in twee categorieën: voor Marketingactie en Reportage van het jaar. Een vakjury selecteerde op 'kwaliteit, creativiteit, innovatief denken, inspirerende nieuwe initiatieven of juist ambachtelijk goed werk'. Uiteindelijk viel de reportage 'Seks, Spionnen en Soldaten' van Sanne Terlingen en Hannah Kooy in de prijzen.

De Mercur voor Marketingactie van het jaar, waarvoor de Redactie Bel-actie van OneWorld was genomineerd, ging uiteindelijk naar Kek Mama. 

Over de reportage:
Het verhaal begint op een klassieke, broeierige avond uit met veel drank en nachtelijke taxiritten, maar leidt ons uiteindelijk via een hotelkamer naar vluchtelingenkampen en internationale circuits. Djibouti is een dictatoriaal land bovendien, lastig bereisbaar, met overal militairen en veiligheidsdiensten. Met voortdurende afweging van de veiligheidsrisico’s heeft onderzoeksjournalist Sanne Terlingen een spannende reportage gemaakt, aangevuld met dossier- en dataonderzoek in samenwerking met onderzoeksjournalist Hannah Kooy. 

Hoe is dit verhaal ontstaan? 
'Eind 2014 kregen we de tip dat minderjarige migranten en vluchtelingen het slachtoffer werden van mensenhandel in Djibouti en de Hoorn van Afrika. Ook hoorden we dat dat wordt verzwegen in het belang van de War on Terror. Djibouti is Amerika’s voornaamste Afrikaanse front in de strijd tegen terreurorganisaties Al-Qaida en Al-Shabaab. Toen besloten we dat dit een verhaal was waarin we wilden investeren.

Omdat er in Nederland, en, zoals later bleek, wereldwijd nooit eerder over de war on terror, surveillance en mensenhandel in Djibouti was bericht, besloten we er een groot project van te maken. Niet alleen een spannend, toegankelijk, magazineverhaal, maar ook een webproductie /longread 'Fear and loathing in Djibouti' waarin we al onze bevindingen volledig onderbouwen en ook in het Engels toegankelijk maken voor een breder publiek.' 

Kamervragen
In Nederland leidde de reportage tot Kamervragen van D66 (Veldhoven en Belhaj). Buiten Nederland was er nog meer impact. Zo heeft USAFRICOM een onderzoek ingelast en zijn meerdere contractors zijn overgeplaatst en verwijst het US Department of Labor in zijn landenrapportage Djibouti naar de longread. Inmiddels hebben we ook uitgebreid dataonderzoek gepubliceerd, over de blinde vlek van hulporganisaties als het gaat om Djibouti.

OneWorld was eerder genomineerd voor de Data Atlas (Merkinnovatie van het Jaar, 2015) en de Eritrea-route (Reportage van het Jaar, 2015) en Paradijs voor Pedo's (Reportage van het Jaar, 2013). 

Reacties