OneWorld bezoekersenquête

05-08-2004
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

Eerder dit jaar stuurde OneWorld Nederland een online-enquête rond om meer te weten te komen over onze bezoekers. De enquête maakte deel uit van een internationaal onderzoek, waar ook de oneworld-sites in andere landen aan meededen. OneWorld International heeft de resultaten van de hele OneWorld-familie gebundeld, en ze blijken zowel prikkelend als lonend. Er blijkt veel waardering voor ons nieuws, dat een alternatief biedt voor de gangbare media. We hebben het gevoel dat we ons doel beginnen te verwezenlijken: het effectief informeren van een wereldwijd publiek over regionale en internationale kwesties vanuit verschillende perspectieven.

In Nederland hebben ongeveer 100 mensen op de enquête gereageerd, een goede respons. We willen de deelnemers bij deze hartelijk bedanken.

Het meest bemoedigende resultaat was dat 71 procent van de Nederlandse respondenten op een of andere manier actie heeft ondernomen na een bezoek aan OneWorld. Ongeveer 53 procent verwees een vriend of vriendin naar onze site, 42 procent besloot naar aanleiding van de site een brief of e-mail te schrijven. Dit lijkt erop te wijzen dat het internet nieuwe manieren heeft gecreëerd om actiebereidheid te kanaliseren.

De enquête geeft ons ook meer zicht op onze bezoekers. Ongeveer 60 procent van hen werkt voor publieke organisaties en 12 procent voor de media. Van de respondenten is 58 procent jonger dan 35. Er hebben iets meer vrouwen (56 procent) dan mannen gereageerd op de enquête.

Uit het onderzoek blijkt de waardering van OneWorld als nieuwsbron en wereldwijd netwerk van niet-gouvernementele organisaties (NGO's). Ruim 60 procent gebruikt Oneworld.nl vooral als een actuele nieuwsbron. Daarnaast wordt de site veel bezocht voor de vacatures (46 procent) en als partnernetwerk (43 procent).

Bijna de helft van de bezoekers, 46 procent, bezoekt OneWorld een tot twee keer per week. Twintig procent bezoekt onze site zelfs dagelijks. Een kwart van de bezoekers doet dit een keer per maand.

En hoe zijn ze bij de site van OneWorld terecht gekomen? 31 procent vond ons via een collega. Bijna een kwart, 23 procent, kwam via een andere website bij ons terecht.

Wat onderscheidt OneWorld van de gangbare media? Onze verhalen hebben een meer wereldwijde dekking, we hebben meer verhalen direct van non-profit organisaties, we hebben andere verhalen en we zijn onafhankelijk van de reguliere nieuwsbronnen, zijn veelgehoorde antwoorden.

De website mag nog wel wat interactiever worden, vinden de geenquêteerden. Meer multimedia en een uitgebreide agenda. Hier gaan we dan ook aan werken. We krijgen waarschijnlijk nog dit jaar een nieuwe website, en deze aanbevelingen nemen we daar zeker in mee.

Reacties