Onderzoek: ‘Zielig’ werkt beter dan ‘blij’ in NGO-advertenties

25-05-2004
Door: OneWorld Redactie
Bron: OneWorld

Erg representatief is het onderzoek niet, slechts 112 mensen tussen 18 en 35 jaar werden ondervraagd. Het moet dan ook worden gezien als een goed uitgangspunt voor verder onderzoek aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen, liet de universiteit dinsdag weten.

De studenten legden de deelnemers aan het onderzoek vier andvertenties voor. De proefpersonen moesten aangeven welke emotie ze voelden bij de advertentie en wat hun intentie tot doneren was. Plezier en verbazing blijken niet te leiden tot sterkere behoefte tot doneren, terwijl verdriet, schuld en woede dat wel doen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat een advertentie het vooral moet hebben van de foto. Die moet zielig zijn als de hulporganisatie zoveel mogelijk geld wil ophalen, stellen de studenten. Als de foto blije mensen liet zien, was het commentaar van veel proefpersonen: ‘Ze zien er zo gelukkig uit, waarom zou ik nog geven?’

Voor de advertentietekst geldt eigenlijk hetzelfde als voor de foto. Een verwachting kan beter negatief worden omschreven. De tekst ‘Zonder uw steun blijft hij honger lijden’ werkt volgens het onderzoek beter dan ‘Met uw steun krijgt hij weer te eten’.

color=red>

Reacties