Ondernemen tegen armoede

06-12-2007 Bron: OneWorld

logo bid challengeLaure Yossa uit Kameroen staat na afloop van de prijsuitreiking nog een beetje beduusd met de grote kartonnen cheque van 20.000 euro in haar handen. "Ik kreeg meteen al een visitekaartje van een potentiële investeerder in mijn handen gedrukt," vertelt ze opgetogen. In de categorie van de reeds gevestigde bedrijfjes won Yossa met haar bedrijfje dat biologische vruchten tot gezonde snacks verwerkt, de eerste prijs. "Het prijzengeld ga ik gebruiken om de noodzakelijke licenties te verkrijgen om onze organische snacks naar Amerika en Europa te kunnen exporteren," vertelt ze. 

 

Brommermasker

"Ik kan niet wachten om te beginnen," zegt een blije Ben Cole. De Australiër heeft in de starterscategorie de eerste prijs van 20.000 euro gewonnen met zijn project 'Fresh Facemasks' waarmee hij kansarme vrouwen in Vietnam aan het werk helpt. De vrouwen produceren voor hem mondkapjes met een koolstoffilter die de schadelijke stoffen uit smog helpen neutraliseren.

UNDEFINED
Ben Cole, Foto: OneWorld
Het idee van een mondkapje is niet nieuw. In veel vervuilde Aziatische steden zie je mensen op brommertjes rijden met Michael Jackson-achtige maskertjes voor hun mond. "Deze mondkapjes filteren 20 tot 50 procent meer chemicaliën uit de lucht dan de gangbare maskers," licht Cole toe.
Inzendingen verdubbeld

Yossa is een van de zeventien gelukkigen die afgelopen dinsdag bij de uitreiking van de BID Challenge Awards 2007 in Amsterdam in de prijzen vielen. Het was dit jaar de derde editie van deze wedstrijd die ooit is opgezet met het idee dat de economische groei de sleutel is voor armoedebestrijding in ontwikkelingslanden. Het aantal inzendingen was dit jaar verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Ruim 2.000 ondernemers afkomstig uit 144 landen deden dit jaar mee. Van de 3427 ondernemersplannen die waren ingediend, haalden uiteindelijk 38 plannen de finale.

 

De inzendingen waren ook dit jaar weer heel divers. Zo waren er twee ondernemers die een methode hadden ontwikkeld om water te zuiveren met behulp van een ceramische pot, was er een plan voor het opzetten van een duurzame kreeftenkwekerij in de Filippijnen, deed het plan mee voor een marktplaats voor het outsourcen van werk in West-Afrika en had iemand het idee ingediend om van kokosnotenvezels briketten te maken voor de barbecue.

 

Groeipotentie

BID Network directeur Thierry Sanders vindt het opvallend dat er steeds meer gevestigde bedrijven met de wedstrijd meedoen. "Ook zien we dat er steeds meer plannen binnenkomen die een enorme groeipotentie hebben," zegt hij. "Kregen we voorheen vooral plannen die voor ongeveer tien mensen werkgelegenheid opleverden, tegenwoordig zijn de groeiambities veel groter. En dat is goed want daar vragen onze investeerders ook om. Vandaar dat we ons volgend jaar meer gaan richten op de ondernemers die een grotere groei kunnen realiseren." 

 

UNDEFINED
Peter Tamakloe viel met zijn
waterfilter niet in de prijzen,
maar kreeg wel veel
investeerders bij zijn stand.
Foto: OneWorld
Dragons' Den

De BID Challenge Awards zijn niet alleen beacht om via geldprijzen bedrijfsplannen in ontwikkelingslanden van de grond te krijgen. Het is vooral de bedoeling investeerders voor de plannen te trekken. Er wordt daarom ieder jaar ook een marktplaats georganiseerd waar de finalisten hun plannen onder de aandacht kunnen brengen. Dit jaar was er ook een variant van het televisieprogramma 'Dragons' Den'. In 'elevator pitches' van vijftien minuten konden de finalisten potentiële investeerders warm maken voor hun idee.

 

Sanders: "Die investeerders zijn vaak vermogende particulieren die een scout naar dit soort evenementen sturen. Zij steken hun geld niet alleen uit filantropische overwegingen in deze bedrijfsplannen, ze verwachten minstens 15 procent rendement uit hun investering te halen."

 

UNDEFINED
Dorothy Mlagui, Foto: OneWorld
Visitekaartjes
Op de marktplaats is het netwerken inmiddels in volle gang. Visitekaartjes worden over en weer uitgewisseld. Bij het standje van Kilulu Uniforms is het echter rustig. Dorothy Mlagui uit Kenia heeft nog geen potentiële investeerders gesproken die geld willen steken in haar plan om betaalbare en stevige schooluniformen te produceren voor de markt buiten de hoofdstad Nairobi. Toch is ze niet teleurgesteld. "Ik heb zoveel geleerd van de begeleiding die ik bij deze wedstrijd heb gekregen. Dat ik tot de finale ben doorgedrongen, is heel goed geweest voor mijn zelfvertrouwen. Ik ben de afgelopen negen maanden enorm gegroeid."

Kijk hier voor meer informatie over alle winnaars van de BID Challenge.

BID Network

Marianne Wilschut

Marianne Wilschut is een Nederlandse journalist. Ze schrijft onder andere...

Lees meer van deze auteur >

Reacties