Nieuwe Amazonebruggen brengen welvaart, vee en houtkap

12-08-2004
Door: OneWorld Redactie
Bron: IPS/OneWorld

Maar liefst drie presidenten knipten woensdag het lint op de nieuwe Wilson Pinheiro-brug tussen het Boliviaanse Cobija en de Braziliaanse grensstad Brasilea door. Daarna reisde het Boliviaanse staatshoofd Mesa samen met zijn Braziliaanse ambtsgenoot Lula da Silva en de Peruaanse president Toledo 100 kilometer westwaarts voor de eerstesteenlegging van de Integratiebrug, tussen het Braziliaanse Assis Brasil en Iñapari in Peru. De bruggen op zich zijn geen grote projecten, maar de aanwezigheid van de drie staatshoofden maakt duidelijk hoe belangrijk de drie landen de grensoverschrijdende wegverbindingen vinden.

De Wilson Pinheiro-brug moet vooral de lokale handel in de grensstreek tussen Brazilië en Bolivia bevorderen, maar de Integratiebrug zal de komende jaren een heel netwerk van transportwegen doen ontstaan tussen de Braziliaanse deelstaat Acre en de havens aan de Peruaanse kust, verwacht professor Irving Foster Brown van de federale universiteit van Acre. Een zegen voor de economie van de twee landen, maar een groot gevaar voor de natuur in de regio.

Gevaren

Een korte verbinding tussen Brazilië en de Stille Oceaan zou van het zuidwesten van de Amazoneregio een doorvoergebied maken voor de enorme productie van soja en graan in het westen van Brazilië. Ook de handel tussen de grote centra in Peru en Brazilië, die tot nu toe grotendeels gescheiden waren door het Amazonewoud en de Andes, kan sterk toenemen.

De aanleg van wegen door de Amazoneregio leidt onvermijdelijk tot meer ontbossing. Houthakkers en veetelers zullen makkelijker in streken kunnen doordringen die nu nog vrijwel onbereikbaar zijn, waarschuwt Michael Schmidlehner, de voorzitter van de milieuorganisatie Amazonlink in Rio Branco, de hoofdstad van Acre. Hij vreest ook voor een chaotische urbanisatie, speculatie die de grondprijzen de hoogte in jaagt en plattelandsvlucht. Volgens hem is er in elk geval een goed plan nodig om die negatieve effecten van de aanleg van de nieuwe wegen in te dammen.

Het Madre de Dios-Acre-Pando-initiatief (MAP), een samenwerkingsverband van milieuactivisten, universiteiten, niet-gouvernementele organisaties en plaatselijke besturen uit Peru, Brazilië en Bolivia, verzamelt al jaren voorstellen en ideeën om herhaling te voorkomen van de schade die andere grote ontwikkelingsprojecten in de Amazoneregio hebben aangericht.

Maatregelen

De MAP-beweging maakt zich onder meer sterk voor een gemeenschappelijk beheer van de bovenloop van de rivier de Acre. Het bekken van die rivier strekt zich uit over het grensgebied tussen Bolivia, Peru en Brazilië. Andere MAP-voorstellen zijn het opzetten van een grensoverschrijdend programma voor duurzaam bosbeheer en initiatieven om de teelt van inheemse gewassen te bevorderen en zo de opmars van monoculturen als soja af te remmen.

Volgens Irving Foster Brown is het nu of nooit voor Acre. De deelstaat staat voor grote veranderingen door de verwachte toename van investeringen. Een goede planning met voldoende inspraak kan voorkomen dat de natuurlijke rijkdom van de regio door enkele generaties wordt opgebruikt, aldus de professor.

color=red>

Reacties