Nederland niet gewend aan zakendoen met VN

15-05-2007 Bron: Wereldomroep

 

AppleMark
Foto CC
Het heeft wel wat weg van een avondje speeddaten. In een zaaltje in een groot hotel in Den Haag staan ongeveer twintig tafeltjes. Aan de ene kant zitten vertegenwoordigers van verschillende VN-organisaties, herkenbaar aan hun strakke pakken, en aan de andere kant Nederlandse zakenmannen en zakenvrouwen. Beide partijen tasten elkaar af en na een half uur gaat de bel en schuift iedereen een plaatsje door.

 

Nederlandse bedrijven hebben de Verenigde Naties veel te bieden, denkt Jane Aerts van de EVD: "In Nederland zijn we goed in het managen en evalueren van kwaliteitscontrole. Het wereldvoedselprogramma moet bijvoorbeeld gedroogde maïs van punt A naar punt B brengen. Dat moet op een bepaalde manier worden verpakt, mag niet boven een bepaalde temperatuur, het transport moet geregeld, moet in bepaalde dozen die sterk genoeg zijn, enz. Dat moet allemaal gecheckt worden en daar zijn Nederlanders goed in. Dat zijn processen die de VN ook steeds meer uitbesteden."

 

Bureaucratie

 

Nederlanders hebben de VN dus veel te bieden. Maar waar blijven ze? Vorig jaar sleepten Nederlandse bedrijven in totaal voor 100 miljoen dollar aan opdrachten binnen. Dat lijkt veel maar de VN besteden per jaar 8 miljard dollar aan de aankoop van goederen en diensten.

 

VN_logoDe Nederlanders lijken vooral te schrikken van de bureaucratie bij de VN. Veel regeltjes en ingewikkelde procedures, dat is ook de eerste indruk die Marleen de Bruijn heeft die voor het eerst probeert een VN-opdracht binnen te slepen. Zij werkt voor ICET, een bedrijf dat producten aanbiedt die na een ramp goed van pas komen, zoals EHBO-rugzakken en brandweerwagens en ambulances.

 

"Na een paar rondes hier gepraat te hebben met VN-vertegenwoordigers heb ik wel in de gaten dat zaken doen met de VN heel bureaucratisch is. Je komt sowieso met niemand direct in contact. Je moet je eerst registreren op een van de vele afdelingen van de VN. Daar kunnen een paar maanden overheen gaan."

 

Eigenwijs

 

Om een opdracht binnen te slepen moet je je strikt aan de regels houden wil je een kans maken. Als je vijf minuten na de sluiting van een aanbesteding reageert, lig je eruit. En daar is de Nederlandse zakenwereld niet aan gewend zegt Jane Aerts: "Nederlanders zijn vaak wel eigenwijs. We doen vaak net iets anders om ons te onderscheiden, maar de VN zoeken geen onderscheiding op dat gebied, ze zoeken onderscheid op prijs en kwaliteit."

 

Wereldbank Foto DcistJe goed aan de regels houden is dus de eerste stap. Verder is het belangrijk om te investeren in persoonlijke contacten die je op de hoogte kunnen houden van aanbestedingen die er aan komen. Daarbij heeft Nederland als nadeel dat er weinig VN-kantoren zijn gevestigd. Andere kleine landen als Denemarken en Italië hebben dat voordeel wel. Bedrijven uit die landen halen meer opdrachten binnen door de kortere lijnen in de communicatie.

 

Toch is Marleen de Bruijn vastbesloten zich door het woud aan procedures te werken: "Persoonlijke contacten, daar gaat het om. Je moet er voor zorgen dat ze je er voor een opdracht uitpikken. Als dat eenmaal is gebeurd zit je goed voor de lange termijn. Je moet gewoon zorgen dat je je kont er in weet te draaien!"

 

Hoge opkomst

 

Het Nederlandse bedrijfsleven lijkt dáár in ieder geval steeds meer toe bereid, getuige de hoge opkomst bij de bijeenkomst van de EVD. Nu is het afwachten of dat er inderdaad toe leidt dat Nederland een groter stuk van de VN-taart kan opeisen.

 

Dit artikel is, met toestemming, overgenomen van de Wereldomroep.

EVD

Pieternel Gruppen

Pieternel Gruppen werkt op dit moment bij Trouw. Voordat ze bij Trouw ging...

Lees meer van deze auteur >

Reacties