Mondiaal enthousiasme

01-11-2006
Door: Tekst: Marguerite de Ruijter


'De mensen van het eerste uur werkten vanuit een drive, en dat enthousiasme wilden we natuurlijk bij onze verdere professionalisering niet kwijtraken', vertelt Stefan Verwer, nu directeur van Lokaalmondiaal. 'Vroeger mocht iedere enthousiasteling bij ons komen werken. Nu zijn ervaring en OS-kennis minstens even belangrijk. Ook moet een nieuwkomer in het team passen. De vraag was dus: hoe kunnen we bij onze organisatieverandering mensen enthousiast houden? Ik denk deels door onze missie: laten zien dat iedere burger de wereld kan verbeteren, in zijn eigen wijk, zijn eigen buurt. En door de grote verantwoordelijkheid die elke medewerker meteen bij ons krijgt. Bij ons hoef je niet als kabeldrager te beginnen om uiteindelijk door te groeien tot allround journalist. Lokaalmondiaal is en blijft een laagdrempelige organisatie, ook al werken we nu veel meer met professionele journalisten. Iedere medewerker wordt serieus genomen en krijgt de kans leuke producties te maken. Overal ter wereld. En we betrekken iedereen van het begin af bij de organisatieverandering. Iedereen mag zijn zegje doen.'

Kritische houding

Lokaalmondiaal heeft nu vijftien mensen in vaste dienst. Voor een deel zijn dat oud-studenten OS, voor een deel journalisten. Ook is er een bestuur. Het mediabedrijf ontvangt subsidie van een aantal OS-organisaties, maar genereert ook inkomsten bij opdrachtgevers. 'Wij zijn eigenlijk een van de grootste filmproducenten op het gebied van OS binnen Nederland', zegt Verwer. 'We hebben items gemaakt voor Buitenlandse Zaken, voor de vakbeweging en voor verschillende media, en ook internationale films. Bovendien hebben we websiteteksten geschreven en nieuwsvideo's gemaakt voor Telegraaf, Volkskrant en Trouw. Steeds meer media weten ons te vinden. Die groei betekent ook dat je anders, professioneler, moet gaan werken.'

'Vroeger hadden we een houding van: "Dit zijn onze programma's en daar moet je het mee doen." Nu kijken we heel kritisch naar het resultaat: wat doet het met mensen? En we zijn kritisch op onszelf. Dat is, denk ik, de invloed van de vele journalisten die bij ons werken. Zijn we op de goede weg? Of laten we altijd blanke mannen in pakken opdraven als we een OS-expert zoeken? Komen allochtonen niet alleen als zielig in beeld? Kortom: wat voor sfeerbeelden creëren we zelf met onze programma's?'

Geen reclame

Maar er is meer veranderd. Lokaalmondiaal heeft nu een redactieraad met ontwikkelingsexperts die de organisatie op de hoogte houdt van nieuwe OS-ontwikkelingen. 'Ze houden ons scherp en geven feedback op onze programma's. En ze garanderen onze onafhankelijkheid. We krijgen wel geld van sponsors, maar willen niet alleen de spreekbuis zijn van een Novib of een Cordaid.'

Een redactiestatuut moet die onafhankelijkheid nog eens bevestigen. Verwer: 'We zullen ook nooit echte reclamefilmpjes produceren. Als we programma's voor een van de OS-organisaties maken, zul je er nooit een gironummer in zien. Het gaat om de inhoud en de boodschap, en als je dat goed doet, kom je als kijker vanzelf wel terecht bij de zender.'

Missie

Het eerste jubileum is gevierd. De plannen voor de komende vijf jaar zijn rond. 'Naast onze televisieprogramma's zijn we een uitwisselingsproject gestart met de School voor Journalistiek in Utrecht. Een groep van twintig studenten is uitgezonden naar Indonesië, Uganda en Namibië. Deels voor een training, deels voor het maken van artikelen, filmpjes en radio over allerlei OS-thema's. Ze krijgen er ook studiepunten voor. We willen dit nu gaan uitbreiden naar de andere scholen en uitwisselingsprogramma's opzetten voor vijftig studenten journalistiek. Jonge journalisten zijn de toekomst. Door ze bewust te maken van de thema's en ze zelf te laten ervaren dat het belangrijk is dat OS een veel bredere media-aandacht verdient, zet je ontwikkelingssamenwerking blijvend op de agenda. Op die manier zullen we ons ooit overbodig maken. We streven ernaar dat de media zich in de berichtgeving over ontwikkelingsgerelateerde issues niet alleen laten leiden door de grote persbureaus, maar ook zelf onderzoek doen. Maar dat zie ik de komende vijf jaar nog niet gebeuren.'

 

Tips voor professionalisering:

  • Verruil vrijblijvendheid voor kwaliteitseisen.
  • Een organisatie in ontwikkeling is vooral een lerende organisatie. Als je niet in staat bent om te leren van en met elkaar, heb je geen toekomst. Zorg ook voor persoonlijke ontwikkeling.
  • Structuur is nodig, maar overtuig iedereen van het nut daarvan. Werk samen en betrek iedereen bij de verandering. Laat iedere medewerker zijn of haar zegje doen.
  • Behoud je enthousiasme. Werk met elkaar aan professionalisering, maar voorkom al te veel hiërarchie.


Reacties