Modepoly: check je merk

05-03-2009
Door: OneWorld Redactie
Bron: Schone Kleren Kampagne

De kledingindustrie is berucht vanwege de slechte arbeidsomstandigheden. Vooral vrouwen krijgen daarmee te maken. 85% van circa 47 miljoen mensen die onze kleding maken is vrouw. Iets om op Internationale Vrouwendag (8 maart) bij stil te staan als je je klerenkast opendoet.

 

Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne: "Als een naaister in Bangladesh 12 jaar werkt, heeft ze nog minder geld verdiend dan een verkoopster in een Nederlandse kledingwinkel in een maand. En om hetzelfde te verdienen als de filiaalmanager van die kledingwinkel maandelijks, moet ze meer dan 16 jaar werken." Ook gemeten naar de relatieve (lagere) levenskosten in Azië is dit onacceptabel.

 

bannersrilanka_woman_workerEen naaister in een Aziatische kledingfabriek werkt vaak 60 tot 90 uur per week. De tijd die zij overwerkt zou bij ons een fulltime baan kunnen zijn. Elke dag werken er meer vrouwen in een sweatshop, dan dat er mensen werken in Nederland.

 

Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne: "Het is niet zo dat het geld om goede lonen te betalen er niet is. Het moet alleen anders verdeeld worden. Tussen de 2,5 en 5% van de uiteindelijke verkoopprijs van een kledingstuk zijn arbeidskosten. Grote kledingbedrijven geven 25 keer zoveel uit aan adverteren dan aan lonen voor de arbeiders."

 

Een Nederlander geeft per jaar gemiddeld 725 euro uit aan kleding. Vrouwen het meest, en zij komen dan ook relatief vaak in een kledingzaak: 28% van hen gaat minimaal eens per twee weken kledingshoppen. In een onderzoek van TNS-Nipo onder ruim 600 vrouwen bleek dat de meesten van hen zich gedeeltelijk (70 procent) of geheel (23 procent) bewust zijn van het feit dat in Nederland kleding wordt verkocht die onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden in andere landen is gemaakt. Wil jij weten wat de kledingketen waar jij je kleren koopt doet om de arbeidsomstandigheden in de productieketen te verbeteren speel dan Modepoly.

Reacties