Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

 

Het Amerikaanse bedrijf Ignighter organiseert groepsdates in heel de wereld. Hoewel het datingbureau zich aanvankelijk concentreerde op westerse landen, constateerde het al snel een gat in de markt in Azië. “Vooral in India is de vraag groot,” vertelt oprichter Adam Sachs in een interview met CNN. De ondernemer hoopt dat de traditionele Indiase bevolking groepsdates een sociaal acceptabel alternatief zal vinden voor een-op-een dates.

Taboe doorbreken
In India worden de meeste huwelijken gearrangeerd en is het maken van een afspraakje met iemand van de andere sekse taboe. “We zijn nu aan het onderzoeken hoe we dit taboe kunnen doorbreken. Mogelijk gaan we het woord ‘dating’ uit onze slogan halen.”

Heeft het potentie, internetdaten in India? Hoogleraar antropologie en India-kenner Ellen Bal van de Vrije Universiteit Amsterdam denkt van wel. De recente ontwikkelingen in India tonen inderdaad gunstige ontwikkelingen voor digitale ondernemers. Zo geeft Gaurav Mishra, werkzaam bij een media trendwatchersite uit India. aan dat Indische mensen op de rand van digitalisering staan. Het gebruik van breedband in India is de afgelopen jaren met sprongen gegroeid. Ook internetgebruik op telefoons blijft toenemen.

metro
Metrobord in India (cc)

 

MetromaatjesIgnighter ontvangt op dit moment elke dag veel nieuwe aanmeldingen. De initiatiefnemers zijn niet de enige ondernemers die een poging wagen. Zo is recent Metromates.in opgericht. Indiërs kunnen via deze site aangeven welke metroroute ze nemen. Zo kunnen ze reisgenoten leren kennen of iemand terugvinden. Een ontmoeting is geen voorwaarde, want chatten via de telefoon tijdens het reizen is ook mogelijk.

 

 

 

Het Nederlandse Inlovia doet het ook goed in India. Dit bedrijf richtte een site op waarop Indiërs vrienden aan elkaar kunnen koppelen. Vooral in grote steden zoals Mumbai en New Dehli krijgen ze veel aanmeldingen binnen. “Waarom we in India zo succesvol zijn is ons nog niet helemaal duidelijk,” lichten eigenaren Thomas Schippers en Lars Gierveld toe. “Misschien vanwege onze enigszins kitchy uitstraling, die bij de Bollywoodcultuur past. Of vanwege het hoge aantal Indiërs die in de ICT werken.”

 

 

China
In buurland China is internetdaten al een grote markt . Eén van de drukste sites, Jiayuan.com, haalt stunts uit die niet onderdoen voor Amerikaanse koppelprogramma’s. Zo organiseerde de site in juni vorig jaar een wedstrijd voor een date met haar rijkste leden. 2600 Vrouwen meldden zich aan voor de wedstrijd. Hoewel India steeds losser wordt en steeds meer bedrijven zich op de markt begeven, zal het waarschijnlijk nog wel even duren voordat er in India een miljonair wordt verloot.

Foto bovenaan: Drie Indiase dames op een bruiloft (cc)

 

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)