Marokkanen boycotten Amerikaanse producten

22-05-2002
Door: OneWorld Redactie
Bron: IPS/OneWorld

‘Ze gebruiken ons geld om onze kinderen te doden in Palestina.’ Bij de doorsneeconsument lijkt de advertentietekst aan te slaan. Heel wat Marokkanen laten Amerikaanse producten bewust links liggen.

Volgens Ahmed Rifael, medecoördinator van de boycot, heeft dat alles te maken met de diepe verontwaardiging van de Marokkaanse bevolking over de blijvende Amerikaanse steun aan Israël.

Rifael: ‘Het uiteindelijke doel van de boycot is Amerikaanse bedrijven ertoe te dwingen druk uit te oefenen op hun eigen regering om dat noodlottige Midden-Oosten-beleid te wijzigen. En geld is de taal die de Amerikanen het best verstaan.’

De advertentie verschijnt dagelijks onder meer in de Attajdid (Hernieuwing), de krant van de Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (PJD). De PJD is de grootste islamistische partij in Marokko, met veertien zetels van de 325 in de kamer van volksvertegenwoordigers. Zij voert de actie samen met de seculiere Vereniging voor Steun aan de Strijd van het Palestijnse Volk (AMSLPD).

Kortzichtig en risicovol

De boycotacties verlopen echter niet altijd even passief en vreedzaam. Vooral McDonalds, symbool van Amerikaanse neo-liberalisme, krijgt het zwaar te verduren: in Casablanca en Rabat werden klanten lastiggevallen door jonge fundamentalisten.

In persverklaringen in de regeringsgezinde media hamert McDonalds er op dat alle Marokkaanse vestigingen Marokkaans kapitaal gebruiken, Marokkaanse jongeren in dienst nemen en bij de voedselbereiding de leer van de islam volgen

De Marokkaanse regering zit nogal in haar maag met de anti-Amerika-campagne. Zij vreest dat de actie de Marokkaanse economie veel schade zal toebrengen, vooral ook doordat de prille economische toenadering met de VS erdoor in gevaar komt. Binnenkort worden onderhandelingen gevoerd over een Amerikaans-Marokkaans vrijhandelsakkoord.

Ook zakenlui vinden de campagne kortzichtig en risicovol nu er zoveel handelsbelangen op het spel staan. Bovendien worden er vraagtekens geplaatst bij de opruïende taal van islamistische PJD-kamerleden: dat McDonalds rechtstreeks bijdragen zou storten aan joodse fondsen, botst in Marokkaanse zakenkringen op een flinke dosis scepsis.

Desondanks krijgt de Marokkaanse campagne ook navolging in andere Arabische landen. Expert Ahmed Chaabi wijst op de grote psychologische kracht van een collectieve boycot maar waarschuwt tevens voor de praktische gevaren ervan: ‘de onderlinge handel van de Arabische landen is niet bij machte een totale boycot van Amerikaanse importproducten op te vangen’. De helft van de verkochte goederen in Arabische landen wordt geïmporteerd uit de VS en de Europese Unie, terwijl het volume van de onderlinge Arabische handel op 27 miljard dollar blijft steken.

Reacties