Q-ba Música: Cubaanse muziek en film in het Tropentheater

07-10-2004 Bron: Tropentheater

Traditionele muziek uit het Cuba van 1920-1950 beleeft in de hele wereld een tweede gouden eeuw. De vitaliteit van deze muziek is sinds het succes van de Buena Vista Social Club bijna spreekwoordelijk geworden. Minder bekend is dat Cuba anno 2004 ook op andere terreinen in de kunst en cultuur een enorme vitaliteit presenteert. Cuba is meer dan 'salsa'. Q-ba Música laat ook minder bekende, nieuwe geluiden van het eiland horen.

Op donderdag 7 oktober (20.30 uur, Tropentheater Kleine Zaal) is er een Cubaanse documentaire over Ignacio Piñeiro, de vertolker van de son en oprichter van het nog steeds bestaande en populaire Septeto Nacional. De geschiedenis van het Septeto Nacional is nauw verbonden aan deze briljante sonero, zanger en componist. Daarna is de DVD presentatie van de documentaire Dama la mano van Heddy Honigmann. In New York en de latinowijken in New Jersey leven veel Cubaanse ballingen. Een aantal van hen zijn de hoofdpersonen van "Dame la mano". Zij kijken wekelijks uit naar zondag, de avond waarop ze zich uit kunnen leven op de versleten dansvloer van het danslokaal La Esquina Habanera. Dit is de enige plek in de V.S. waar de authentieke rumba in ere wordt gehouden. Vrijdag 8 oktober is er een programma gewijd aan de 'son' (lezing: 19.30 uur, concert: Tropentheater, 20.30 uur, Grote Zaal), het muzikale embleem van Cuba. De son is de volmaakte samensmelting van Spaanse en Afrikaanse muzikale invloeden. Op deze avond is de son in deze diverse gedaantes te beluisteren met composities van Carlos Fariñas, Leo Brouwer, Ramón Valle en in de stem van de dichter zelf: Nicolás Guillén, een van Cuba's grootste dichters, op een unieke bandopname. Het vermaarde Pancho Amat y su Cabildo del Son besluiten de avond met dansbare, hedendaagse son. Amat geldt als de meest vooraanstaande bespeler van de Cubaanse tres op dit moment. Voorafgaand aan het concert geeft musicoloog Danilo Orozco een lezing over de betekenis van de son in de Cubaanse samenleving. Na afloop concert: Fiesta Cubana met DJ Jairzinho in de Marmeren Hal. Tijdens een dubbelconcert op zaterdag 9 oktober (20.30 uur, Grote Zaal) staan de muzikale pendelbewegingen tussen Spanje en Cuba centraal. De zogenaamde cantes de ida y vuelta hebben betrekking op verschillende gezangen en dansen uit de flamenco, die sinds de koloniale tijd via de havens van Sevilla, Cádiz naar Cuba kwamen. Deze werd beïnvloed door ritmes die de slaven hadden meegebracht uit Afrika. Getransformeerd kwam het weer in Andalucía terecht. Son de La Frontera is een jonge, veelbelovende flamencoformatie uit de 'stad van de bulerías', Morón de la Frontera (Andalucía). Onder leiding van tresspeler Raúl Rodríguez slaagt Son de la Frontera erin flamenco en Cubaanse muziek harmonisch bij elkaar te laten brengen. Een Cubaanse Rumbaformatie onder leiding van Javier Campos (percussie), brengt de rumbas del tiempo de España, rumba's uit de Spaanse tijd. Javier Campos laat in een geïmproviseerde dialoog met Son de la Frontera zien waar flamenco en Afrocubaanse rumba elkaar ontmoeten. Musicoloog Faustiño Núnez geeft voorafgaand een lezing over de rol van Cuba in de flamencomuziek. Na afloop Latin Dance Party in de Marmeren Hal met dj Tía María. Q-ba Música wordt georganiseerd in samenwerking met Stichting Perpetuumm. Het volledige festival vindt van 6 tot en met 17 oktober ook plaats in Muziekcentrum de Ysbreker, het Bimhuis (Amsterdam), met een spin-off in Rasa (Utrecht), het Korzotheater (Den Haag) en het Zuiderpershuis (Antwerpen). Het volledige programma kunt u nalezen op: www.perpetuumm.com. Noot voor de redactie, niet voor publicatie: Voor meer informatie en aanvragen voor interviews kunt u contact opnemen met Jeroen van der Zant van de afdeling publiciteit en marketing van het Tropentheater, tel: 020 – 568 83 82, fax: 020 – 5688 384, (email: j.v.d.zant@kit.nl) of met Anita Rosmolen (020-5688 241, a.rosmolen@kit.nl).

Stichting Perpetuumm
Tropentheater

Reacties