Biologische ananas is wereldprimeur in Nederlandse supermarkt

28-04-2005

Een organisatie van 77 kleine ananasboeren uit Centraal-Ghana is het gelukt hun product, via de exporteur en verwerker "Blue Skies", te leveren aan de Nederlandse supermarkt. Deze  onbekende variëteit ananas, Sugar Loaf, is wit van kleur en is nog amper in Nederland te koop. De ananas wordt in Ghana voorgesneden en verpakt en in Nederland verkocht in bakjes van 200 gram.

Deze ananasboeren bezitten gemiddeld 3 hectare grond en wonen in 4 verschillende dorpen in het midden van Ghana. Om aan de eisen van de Europese supermarkten te kunnen voldoen, hebben ze de afgelopen jaren geïnvesteerd in een goed controlesysteem.

Schoolvoorbeeld

De afgelopen weken is er koortsachtig samengewerkt door de boeren, Max Havelaar, Blue Skies, Albert Heijn en de Amerikaanse ontwikkelingsorganisatie USAID om de ananas-salades met het Max Havelaar Keurmerk in de supermarkt te krijgen. Een schoolvoorbeeld van een geslaagde publieke-private samenwerking. De eerlijke prijs en premie van de Max Havelaar-handelsvoorwaarden stelt de boerenorganisatie in staat hun leefomstandigheden te verbeteren.

Het Max Havelaar Keurmerk staat op koffie, bananen, thee, sinaasappel- en tropisch sap, honing, cacao, mango's, avocado's, ananas, druiven en sinaasappels.

Max Havelaar

Reacties