Eerder schreef ik dat niet de boer naar de stad moet gaan, maar de stedeling naar de boerderij. En dat wordt mooi opgepikt. Aanstaande zaterdag is de ‘Doe als een boer-Dag’ van, jawel, de Albert Heijn. Nu kan ik hier allerlei ellenlange opsommingen gaan geven wat er allemaal mis is met de AH en hoe ze geld stelen van hardwerkende boeren, maar nee. Dat doe ik niet. Dit is een typisch geval van If you can’t beat them, join them.
Opgeleid als psycholoog, carrière gemaakt in de digitale creatieve industrie en nu deeltijd bio-boer bij de Groene Griffioen: Jeroen van Wijck beleeft als stedeling het boerenleven.
Ik bedoel, als die gasten van de marketingafdeling willen dat er meer mensen naar de boer gaan, dan moeten die mensen gaan. Want dan krijgt een boer de kans om te vertellen hoe dat nou precies zit met de melkprijs, hoe weinig een boer aan het kilo’tje vastkokend verdient en dat intensieve landbouw niet bestaat omdat boeren dat zo graag willen, maar omdat de supermarkten en consumenten dat willen. Dus gaan. Pak die kans.
Jankende kinderen
Waar ik wel kritiek op heb zijn de speeltjes die Albert Heijn meegeeft voor je kinderen. Op zich een transparante deal: Albert geeft jou een puzzel-boerderij-speeltje en als tegenprestatie moet jij meer boodschappen doen anders heb je jankende kinderen. Maar het is natuurlijk zo milieubelastend als wat. Ik heb geen zin om dat hier allemaal te gaan voorrekenen maar de nuchtere Hollander die we zijn, bedenkt hoe snel die dingen in een prullenbak belanden en niet bij het oud papier en dat er een fabriek flink voor heeft moeten uitstoten. Een killer.
En tuurlijk, je kunt stellen dat Albert Heijn het beeld van boeren romantiseert met dat boerderijspeelgoed. Een blonde boerin met vlechtjes en een kip met een ei ernaast. Zo is de werkelijkheid natuurlijk niet. In Trouw stellen Joris Lohman en Marjolein van Vucht van YFM (ben ik ook lid van) dat consumenten voor het lapje worden gehouden door de marketingafdeling van Albert Heijn. Dan kan ik stellen dat de marketingafdeling van AH haar werkt goed doet. Marketeers liegen, daar worden ze voor betaald.
Wat er bereikt wordt, is dat kinderen met hun ouders naar de boerderij gaan. En dat aan boeren een kans wordt gegeven om uit te leggen dat het niet romantisch is. Dat er een bio-industrie is waar je geen producten van moet kopen. En dat je kaas, vlees en groente NIET bij de supermarkt koopt. En dat georganiseerd door Albert Heijn.