Internetverkoop sloppenwijksandaal loopt goed

10-02-2006
Door: OneWorld Redactie
Bron: IPS

De Patti-sandaal is een comfortabele versierde teenslipper, perfect voor het strand, de douche en onder zonnejurkjes. Hij is gemaakt uit oude autobanden en te verkrijgen in zwart of bruin leer of in blauw of beige denim, in diverse maten. Het schoeisel kost 32 euro, inclusief verzendingskosten. Met een paar keer klikken op www.ecosandals.com heeft u ze zo gekocht en worden ze vanuit Kenia naar u verzonden.

 

Rubbergeur

 

De werkplaats waar het schoeisel vandaan komt, ligt in Korogocho, een sloppenwijk in de Keniaanse hoofdstad Nairobi. De drie werkplaatsen zijn bezaaid met stukken afgedankte autobanden. Er hangt een doordringende rubbergeur, maar dat zijn de werknemers intussen gewend.

 

Een van hen, de tweeëntwintigjarige Joseph Maina, snijdt geconcentreerd zolen in verschillende maten uit. Die gaan dan naar een andere kamer waar iemand de juiste stukken leer, denim en versieringen voor uitkiest. Uiteindelijk komen de sandalen (of akala's, zoals ze ter plaatse heten) weer terug naar Maina, die het geheel aan elkaar stikt.

 

Online marketing

 

Akala Designs Limited bestaat tien jaar. Sinds de firma in 2001 met online marketing begon via de nonprofitorganisatie Ecosandals is de export flink gestegen. 'We begonnen met een levering van elf paar aan de Verenigde Staten,' weet medewerker Martin Ogolla nog.'Toen werden het er 22, vervolgens 280 en in 2002 schoten we naar 912.'

 

Intussen exporteert het bedrijf maandelijks 1000 paar sandalen. In de eerste plaats naar de Verenigde Staten, waar een van de oprichters is gaan wonen en een klantenbestand heeft helpen opbouwen. Maar ook naar Europa.

 

Beter huis

 

De inkomsten zijn welkom. 'Voor ik hier kwam werken, had ik niets om handen. Ik had zelfs geen geld om in mijn basisbehoeften te voorzien,' zegt Maina, die sinds zijn 16e bij het bedrijfje werkt. 'Maar nu, dankzij het internet, kan ik mijn huur betalen, en voedsel en andere dingen kopen.'

 

Ook Roselyne Egosangwa, de sales manager van Ecosandals, heeft veel aan het internetsucces te danken. 'Eerst leefden we van minder dan een dollar per dag, en op een erg smerig plek,' zegt de moeder. 'Maar omdat de producten het goed doen, konden we naar een beter huis verhuizen. We kunnen onze kinderen ook een betere opvoeding geven.'

 

Ecosandals wil een internetcentrum oprichten, dat de marketing moet verbeteren. Daarnaast is het bedrijfje ook van plan om de rest van de sloppenwijk betaalbaar internet geven.

 

Remedie voor armoede

 

Het succes van Ecosandals is een opsteker voor IT-profeten die technologie als een remedie voor armoede zien. Volgens officiële cijfers hadden in 2004 net iets meer dan een miljoen van de in totaal 30 miljoen Kenianen internettoegang, en waren er 520.000 bruikbare computers in het hele land. Dat laatste zou moeten verbeteren nu de Keniaanse overheid de invoerheffingen op computers heeft afgeschaft.

 

Kenia is representatief voor de rest van Afrika. Volgens het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties surft minder dan een op honderd Afrikanen op het web.

Ecosandals

Reacties