Indiase boeren komen met eigen superstore

08-01-2008
Door: Mas Yoris de Vaal
Bron: Reuters

Het initiatief wordt ondersteund door de autoriteiten van de westelijke deelstaat Maharashtra, die reeds heeft aangekondigd de infrastructuur van het project deels te willen subsidiëren. Grote private ondernemingen worden door veel Indiërs als een gevaar voor de nationale economie gezien omdat de vrees bestaat dat banen en land ingepikt worden door de buitenlandse bedrijven. De boeren van Maharashta hopen dat met hun eigen supermarktketens waarin groente, fruit en legio andere landbouwproducten verkocht wordt, de machtige arm van de private buitenlandse ondernemingen buiten de deur kan worden gehouden.

walmart2
Foto: CC
Haalbaar
"Het idee is om uit elkaar liggende verkooppunten van lokale producten onder te brengen in een centraal verkooppunt", licht Sopan Kanchan van de Grape Growers Federation of India toe aan Reuters. "Op de lange termijn kunnen we het dan opnemen tegen de Wal-Marts en andere giganten", aldus Kanchan. Sunwil Pawar, hoofd van Maharashtra's landbouw en marketingraad beaamt dit. Pawar: "Het is een haalbaar idee om je tegen private ondernemingen te verzetten en als alles volgens plan verloopt kunnen de eerste 'boeren superstores' al binnen een paar maanden geopend worden."

indiaprotest
Foto: CC
Vijandig klimaat
De huidige waarde van de gefragmenteerde markt in India is 350 miljard dollar en verwacht wordt dat deze in 2015 verdubbeld is. Grote ondernemingen willen zich dan ook graag vestigen in dit land met een van de snelst groeiende economieën ter wereld. Vooralsnog is het marktaandeel van grote bedrijven in de supermarktenbranche maar drie procent. Buitenlandse giganten als Tesco en Carrefour hebben echter besloten om India voorlopig links te laten liggen, gegeven het huidige vijandige klimaat jegens buitenlandse ondernemingen. Bovendien vrezen deze bedrijven ook dat boerenprotesten een sneeuwbaleffect teweeg brengen waarbij politici garen kunnen spinnen met het oog op de verkiezingen volgend jaar.

Verschil
Volgens tegenstanders van de buitenlandse bedrijven zou een komst van deze bedrijven een verlies van 40 miljoen banen betekenen, terwijl de moderne supermarkten claimen dat er juist twee miljoen banen geschept kunnen worden.

Reacties