Hulporganisaties gebruiken internet nog maar mondjesmaat

09-02-2001
Door: OneWorld Redactie
Bron: onzeWereld

Deze week startte de Samenwerkende Hulporganisaties een e-mailactie om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de ramp in India. Via hun website HelpIndia kan de gebruiker doneren.

Reliefguide.com, sinds twee weken actief, pakt het anders aan. Deze website heeft als doel om fabrikanten of leveranciers van goederen en noodhulporganisaties bij elkaar te brengen.

Het idee is om organisaties via een open, onafhankelijke website snel, efficiënt en goedkoop aan de benodigde noodhulp te helpen. Initiatiefnemer Martijn Hekman deed als hulpverlener ervaring op in Sudan en Kenia.

Hekman: ‘Binnen twee weken hadden we wereldwijd enkele duizenden bezoekers. Veel bedrijven laten hun interesse blijken en bieden hun expertise via de site aan. Het valt op dat maatschappelijke organsiaties moeilijker te bereiken zijn. Toch wordt de zoekmachine om leveranciers te vinden de hele dag door gebruikt. Of er echt al deals zijn gesloten via de site weet ik niet.’

Volgens Hekman is de site zowel ideologisch als zakelijk. ‘Je kunt er alles vinden, van medicijnen en tenten tot voedsel. De site zelf is volledig onafhankelijk, het zou niet kunnen werken als het opgezet zou zijn door een bedrijf of een niet-gouvernementele organisatie (NGO).’

Hekman leende geld en investeerde het in dit ‘wereldwijde noodhulpplatform’. Alleen aan bedrijven wordt een bijdrage gevraagd.

De volgende ramp wordt de tescase, riep Hekman eind januari in een krant. En een week later werd India getroffen door de ergste aardbeving in decennia. Er werd een speciale pagina geopend.

‘Om de toevoer van goederen zo soepel en snel mogelijk te laten verlopen is het noodzakelijk dat zoveel mogelijk hulporganisaties bij Reliefguide kenbaar maken wat de vraag is.’

’Directies NGO’s weten niets over internet’
Maar hoewel er interesse is, bestaat er volgens Hekman veel koudwatervrees. ‘Hoe groter de NGO, hoe groter de vrees. Een organisatie als World Vision waar ik zelf voor werkte, heeft 12.000 mensen in dienst. Die zijn zelf bezig om een soortgelijke database op te zetten. Dat gaat, met alle overheadkosten, ten koste van noodhulp.’

Reliefguide.com kreeg al bezoek van hulpverleners en bedrijven uit landen als Peru, Turkije, Angola, Kenia en India.

Het werven van fondsen via het internet door NGO’s staat nog in de kinderschoenen, stelt Pieter Voeten, initiatiefnemer van de site Fondsen.org.

Deze site is een tijdje in de lucht en heeft nu reeds 22 aangesloten NGO’s. Waarvan er, zo zegt Voeten, slechts vijf echt actief gebruik maken van de mogelijkheden.

‘Een probleem is dat directies en besturen van NGO’s totaal niet bezig zijn met internet en de mogelijkheden ervan,’ aldus Voeten.

Een ander probleem is de traagheid en onbetrouwbaarheid van financiële transacties via internet. Het betekent dat doneren aan hulporganisaties of kopen van producten voorlopig op de ouderwetse manier zal blijven gebeuren. ‘Hoewel er dus I-pay bestaat, een methode door banken bedacht, die behoorlijk safe is.’


Voeten: ‘Internet is een informatie-medium, dat organisaties kan helpen om mensen te laten participeren. Je moet uitkijken dat je mensen niet overlaadt met ongewenste berichten, zoals direct mail.’

Voeten geeft een voorbeeld van hoe het wel kan. ‘Stel je werft 100 mensen die bereid zijn om ieder 200 gulden te doneren voor aidsbestrijding in een Afrikaans land. Je geeft hen informatie over drie projecten en laat hen meepraten. Daarmee betrek je mensen bij de hulp. Ik ben er 100 procent zeker van dat internet uiteindelijk ook in deze sector belangrijk wordt. Alleen moet je er wel mee beginnen.’

Reliefguide
Fondsen.org
Fondsen.org

Reacties