Heineken gaat in Afrika aids bestrijden

31-08-2001
Door: OneWorld Redactie
Bron: onzeWereld

Heineken is in Afrika, het continent waar 70 procent van de HIV-besmettingen plaatsvinden, de op twee na grootste bierbrouwer. Voor het personeel verzorgt de multinational al lang goede medische voorzieningen, maar aids-medicatie viel niet onder de door het bedrijf betaalde ziektekostenverzekering. Daar komt nu verandering in.

Ook krijgen gezondheidswerkers in Afrika een speciale cursus. Doel hiervan is dat Heineken-personeel de aids-medicijnen zo verantwoord mogelijk innemen.

Als het verstrekken en innemen van de zogenaamde aids-cocktails niet juist gebeurt, kan het HIV-virus resistent worden. Als een Hiv-besmet persoon zijn medicijnen niet consequent inneemt, door die bijvoorbeeld te delen met familieleden, bestaat er grote kans dat de therapie mislukt.

Volgens betrouwbare bronnen beginnen in september in Kenia al de eerste cursussen, waardoor al snel begonnen kan worden met het verstrekken van medicatie aan Heineken-werknemers die aids hebben.

'Het probleem is dat in veel landen de basale medische infrastructuur ontbreekt om het verstrekken van aids-medicijnen goed te doen,' aldus Nicole Metz van de ontwikkelingsorganisatie Wemos.

De meeste Afrikaanse overheden investeren te weinig in ziekenhuizen of kleine gezondheidsposten. Omdat multinationals in Afrika ten bate van hun werknemers vaak al jarenlang investeren in lokale gezondheidszorg, en zodoende wél over een goede medische infrastructuur beschikken, gaan zij nu een steeds grotere rol spelen bij de aanpak van aids.

Cola en condooms
Recent riep de Global Business Council een overlegorgaan van multinationals) bedrijven op om 'de meest bedreigende epidemie' te helpen bestrijden. Multinationals als Coca Cola, Unilever en MTV Networks International spelen een voortrekkersrol.

Peter Piot, directeur van Unaids, het aids-bestrijdingsprogramma van de Verenigde Naties, beaamde dat overheden en niet-gouvernementele organisaties het bedrijfsleven nodig hebben: 'De kennis en middelen van de bedrijven bieden veel, tot dusver onvoldoende benutte, mogelijkheden.'

Mijnbouwgigant Anglo American, met 160 duizend werknemers een van de grootste werkgevers in Afrika, maakte onlangs bekend aids-medicijnen te verstrekken aan HIV-besmet personeel en hun familieleden.

Autofabrikant DaimlerChrysler breidde in 1999 zijn HIV-beleid in Zuid-Afrika uit van condooms en preventieve voorlichting naar het verstrekken van aids-medicijnen.

Recent maakte Coca Cola bekend zijn uitgebreide distributienetwerk in heel Afrika actief te gaan gebruiken voor verspreiding van condooms en preventieve voorlichting. Bovendien gaat de Coca Cola Africa Foundation samen met Unaids drie jaar lang behandelings- en preventieprogramma's coördineren en mede financieren.

Minister Herfkens zei begin juli 'met smart te wachten op de Nederlandse Coca Cola' en graag met bedrijven te willen overleggen over hoe ze kunnen bijdragen aan aids-preventie. Volgens een woordvoerder is dit nog niet gebeurd, maar zullen er binnenkort een reeks 'informele gesprekken met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en VNO plaatsvinden'. In september is Heineken als eerste aan de beurt.

Unaids-directeur Piot stelt dat de aanpak van bedrijven niet alleen filantropisch van aard is. Wereldwijd zijn er 36 miljoen HIV-besmette mensen, waarvan 70 procent in Afrika woont. Een derde is tussen de vijftien en 49 jaar, hun meest productieve periode. Ook bedrijven riskeren de rekening van de aids-epidemie te betalen, door het massaal 'wegvallen' van werknemers en consumenten.

Tom Puls, arts bij ontwikkelingsorganisatie Cordaid: 'Als men niets doet,riskeren bedrijven in landen als Uganda, Zimbabwe, Malawi, Kenia en Zuid-Afrika de helft van hun personeel kwijt te raken. De Oeso berekende dat Zuid-Afrika 17 miljard dollar aan inkomsten misloopt als men niets doet aan de aids-epidemie. Reken maar dat bedrijven als Shell ook kostenbaten plaatjes aan het uitrekenen zijn.'

Cordaid werd ruim een jaar geleden al benaderd door Shell om mee te denken over het opzetten van medicijnverstrekking aan HIV-besmette werknemers. Ook is de oliemaatschappij in gesprek met organisaties als GBC en Unaids. Een woordvoerder van Shell laat weten dat het bedrijf 'voorlopig geen plannen heeft' om medicatie aan werknemers te verstrekken.

Nicole Metz van Wemos: 'Het is goed dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor hun werknemers. Het kan wel een dilemma worden als bijvoorbeeld Shell-werknemers in Nigeria op en top zorg krijgen in schrijnende tegenstelling met de rest van een regio.

Belangrijk is dat als bedrijven aids-programma's opzetten on ontwikkelingslanden, ze dit zo weinig mogelijk sophisticated doen. Dergelijke programma's hebben vaak een voorbeeldfunctie en moeten dus ook elders in een land opgezet kunnen worden.'

Global Business Council on aids:

Reacties