De gezinsauto: is de zuinigste ook de saaiste?

16-04-2017 Bron: OneWorld
Foto: Skoda reclame
Afgelopen winter kwam er in ons gezin een kleintje bij. Twee jongens hebben we nu en dat gingen we vieren in een vakantiehuisje op de Veluwe. We gooiden kinderwagen, luiers en een weekendtas met kleren in de auto – en toen was ‘ie bomvol. Prima voor dit weekje Veluwe, maar wat als we deze zomer duizend kilometer gaan rijden en ook nog een tent, campingtafel en het fietsje van de oudste willen meezeulen? Dat gaat niet passen in onze zeegroene Renault Megane uit 2003.
Blog – 

En dus gingen we ons oriënteren op De Grote Gezinsauto. Zo’n burgerlijke stationwagen waar onze straat in een Utrechtse buitenwijk al helemaal vol mee staat. De Man was helemaal in z’n nopjes. Na al een paar keer een ‘keurige’ Franse auto te hebben gehad, wil hij weleens iets ‘stoers’ rijden, zoals een BMW of een Mercedes. Nu wil ik liever niet gezien worden in zo’n auto voor snelle gastjes en na enig gesteggel kwamen we uit op een Saab: allure genoeg voor De Man en wat mij betreft binnen de grenzen qua dikdoenerij. Maar toen bekeken we de energielabels: beter dan energielabel D krijg je ze niet, vaker nog hebben ze E of F. Een no go dus, vinden zowel vriend Bas als ikzelf.

Impotent

Het mooist zou natuurlijk zijn om elektrisch te gaan rijden, maar voor ons budget van maximaal 10.000 euro krijg je haast geen elektrische of hybride tweedehands auto met een flinke kofferbak. Het wordt dus gewoon tanken bij de pomp, maar het liefst zo weinig mogelijk.

“Elektrische auto’s kosten trouwens ook veel meer energie om te maken”, zo verdedigt Bas onze fossiele keuze. “Dat klopt wel,” bevestigt Linda Nijenhuis van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, “maar als je uitgaat van de hele levenscyclus, dan stoot een elektrische auto die op grijze stroom rijdt toch 40 procent minder CO2 uit.” Die vlieger gaat dus niet echt op.  

Collega en autoliefhebber Hans haakt meteen aan bij onze zoektocht. Les 1: geen dieselmotor, want die stoot teveel fijnstof uit. We zoeken een zuinige benzinemotor. "Wat denk je van de Skoda Octavia?" Die is inderdaad te vinden in de top-10 van zuinige grote auto’s van de ANWB. Volgens Hans rijdt-ie best pittig, maar Bas is niet te vermurwen en beweert ‘levenslang impotent’ te worden van een Skoda. Na even googelen blijken ze in elk geval ruimschoots verkrijgbaar binnen ons budget met energielabel A.

Strengere normen

Wat betekent zo’n energielabel eigenlijk? Milieu Centraal legt het helder uit: aan het label zie je hoe zuinig een auto is, ten opzichte van andere auto's van vergelijkbare grootte. Een grote auto verbruikt meer dan een kleine, maar kan toch energielabel A halen omdat hij vergeleken wordt met even grote auto’s. De auto krijgt het energielabel op het moment van de eerste verkoop. Een auto uit 2007 met label B lijkt dus behoorlijk zuinig, maar is dat naar de huidige maatstaven niet, omdat auto’s door verbeterde techniek steeds zuiniger worden.

Energielabel auto

Milieu Centraal tipt verder om geen auto aan te schaffen die ouder is dan 17 jaar. Hoe nieuwer een auto is, des te minder vervuilende stoffen hij  per gereden kilometer. Steeds striktere Europese normen hebben gezorgd voor steeds betere techniek. Auto's gebouwd vóór 2001 - toen gingen bepaalde normen in - zijn veel vervuilender dan jongere auto's. Volgens Hans zijn ook in 2011 de normen nog eens aangescherpt en kreeg je toen relatief kleine motoren met een turbo waardoor ze zuinig zijn maar toch behoorlijk krachtig.

Bouwjaar, verbruik, energielabel. Behalve dat Bas auto’s mooi vindt waar ik niet in gezien wil worden en andersom, is er heel wat om op te letten. We pakken het maar even schematisch aan en bekijken de auto’s die we mooi vinden en die relatief duurzaam zijn.

Alle auto’s voldoen aan de volgende criteria:
-grote kofferbak, minimaal 400 liter
-max 10.000 euro

duurzame auto

Op Marktplaats.nl kun je overigens zoeken op vrijwel alle mogelijke kenmerken van een auto, maar niet op energielabel. Een teken dat energiezuinig kennelijk niet bovenaan de wensenlijst van de meeste autokopers staat.

Sportief rijden

Dan stuiten we in onze zoektocht op de Renault Fluence. Een volledig elektrische auto, betaalbaar en sportieve uitstraling. Perfect, zo lijkt het. Maar helaas, de accu vult de helft van de kofferbak en de actieradius bedraagt in de praktijk nauwelijks meer dan 100 kilometer. Nou hebben ze bij Renault een handig systeem bedacht: je hoeft de accu niet op te laden, maar kunt hem in een paar minuten volledig vervangen. Dat systeem wordt in Nederland alleen niet ingevoerd.

De Toyota Prius Wagon lijkt ook een goede optie. Veel laadruimte, De Man vindt ’m mooi, hybride en heel zuinig. Toyota’s hebben daarnaast het voordeel dat ze weinig mankementen vertonen, ook als je ze tweedehands koopt. Toch is het nog geen winner, want voor deze auto moet je wel zo’n 15.000 euro neertellen. Hetzelfde geldt voor die andere duurzame Japanner: de plug-in hybrid Mitsubishi Outlander. Stoer en duurzaam, maar wel pas voor zo’n 18.000 euro.

We zijn er nog niet helemaal uit – suggesties welkom – maar als we onze sportieve doch zuinige auto eenmaal hebben gevonden, moeten we vooral niet al te ‘sportief’ gaan rijden, want door snel te schakelen en niet al te hard te rijden kun je nog eens 10 procent brandstof besparen.

Ellen de Lange

Ellen de Lange is projectleider open data bij OneWorld. Brengt de wereld in...

Lees meer van deze auteur >

Reacties