Vrijheid op wielen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Vrouwen zijn niets waard als chauffeur (vinden mannen). Maar ja, hier mogen ze tenminste autorijden. Kom daar eens om in Saudi-Arabië. Daarom een oproep van publiciste Sanne Groot Koerkamp aan de Nederlandse vrouw om het stuur niet zomaar uit handen te geven.  

Eén hand houdt mijn vriend voor zijn ogen, de andere houdt hij vast aan het handvat boven zijn hoofd. Een fiets zoeft voor ons langs. Ik had hem gezien, niks aan de hand. Toch roept hij: “Kijk! Uit!”Ik schrik me kapot. 

Plaats: Amsterdam, ergens in onze relatief rustige binnenstad. Rustiger in ieder geval dan het centrum van Teheran, dat ik ooit per halfbrakke Citroen C15 doorkruiste. En dat van Istanbul. Of van Casablanca. Rustiger dan de Place de la Concorde, die ik losjes met één hand aan het stuur rondde. Of de haarspeldbochten in Armenië met uitzicht op honderden meters diepe ravijnen. Veiliger dan in Georgië, waar ik hoorde dat autospiegels voor mietjes zijn.

Kijk vóór je, that’s all. Maar goed, nu klinkt het naast me: “Die fietser had wel dóód kunnen zijn. Had je die wel gezien?” 

 

OneWorld Autoweek: Vrijheid op wielen

Wat is de auto van de toekomst? OneWorld inspecteerde de eerste gezinsauto op zonne-energie, sloeg de geboorte van de Turtle I (de eerste Afrikaanse auto) gade en volgde auto onderdelen van de Nederlandse sloop in Winterswijk tot Ghana.

OneWorld Magazine staat deze maand in het teken van de auto.

Vandaag: In het Midden-Oosten snakken vrouwen naar de auto –symbool van vrijheid en, vrezen de mannen, losbandigheid. Maar de Nederlandse man durft de macht over het stuur ook niet te verliezen, volgens Sanne Groot Koerkamp.

Lees ook ‘De eerste Afrikaanse auto’.

‘Zie je wel: een vrouw!’
Veel mannen vinden dat vrouwen überhaupt niets waard zijn achter het stuur. Dat blijkt bij het inhalen op de snelweg van een auto die net iets minder hard rijdt, net iets sneller afremt. 
Zelfingenomen: “Zie je wel, ik dacht het al. Het is een vrouw!” (Als het een man betreft, hoor je niks.) Voor veel media is die mobiele rolverdeling – hij: zelfverzekerd, zij: benauwd – een uitgemaakte zaak.

De Telegraaf, het geweten van autorijdend Nederland, meldde afgelopen voorjaar nog triomfantelijk: ‘Mannen rijden beter! Wat iedereen al wist, is nu officieel vastgesteld in een onderzoek onder examinatoren waarbij 857.000 vrouwen fouten hadden gemaakt, tegenover 646.000 mannen.’ Of dat andere onderzoek, drie maanden later, van de Nationale Auto8Daagse: ‘Vrouwen vinden zélf dat mannen beter kunnen rijden.’ 

Schadevrij
Vrouwen rijden natuurlijk ook weleens zónder man – en zo goed dat verzekeraars een voorliefde hebben voor vrouwen; die rijden meer jaren schadevrij en dat scheelt. Zelfs zoveel dat verzekeraar Onna Onna een gat in de markt ontwaarde en een voordelige vrouwenverzekering aanbiedt. Maar zodra er bij het autoportier een man naast een vrouw opduikt, is het pleit doorgaans beslecht. 

Niet alleen in Nederland, ook in andere landen zien mannen weinig in vrouwen achter het stuur. Saudi-Arabië is daarin het meest consequent. Als enige land ter wereld is het vrouwen daar verboden te rijden. (Ik onderdruk de gedachte hoeveel mannen stiekem weleens fantaseren over zo’n verbod in Nederland.) 

Hoewel niet officieel in de Saudische wet opgenomen, verbieden de islamitische regels een vrouw om zelf te rijden. En die regels voeren de boventoon. Af en toe demonstreren de vrouwen tegen het absurde verbod. Manal Al-Sharif, een alleenstaande moeder met een goede baan bij een oliemaatschappij, was het permanente zoeken naar een chauffeur beu. Ze startte in 2011 de online campagne Women2Drive

De aftrap was een filmpje van haarzelf achter het stuur in Saudi-Arabië waarin ze andere vrouwen opriep hetzelfde te doen. Slecht plan, vond de religieuze politie – want die heb je daar en die is er minstens zo belangrijk als de normale agenten. 

[[{“fid”:”21397″,”view_mode”:”default”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:1412,”width”:2122,”style”:”margin: 10px; width: 300px; height: 200px; float: right;”,”class”:”media-element file-default”}}]]Vreemdgaan
Manal moest ruim een week de cel in. Een paar dames die haar voorbeeld volgden, kregen ook een tik op de vingers. En dat dien je in dat land vooral letterlijk te nemen: een van hen onderging bijna tien zweepslagen, de straf voor een ritje in de bolide van haar man. Gelukkig stak koning Abdullah, die langzaam probeert een beetje meer rechten voor vrouwen te kweken, daar een stokje voor.

‘Testosteron in het verkeer, dat is pas gevaarlijk!’

Al accepteerde hij vervolgens wel weer een onderzoek van academicus Kamal Subhi. Die beweert glashard dat vrouwen die autorijden, makkelijker seks kunnen hebben voor het huwelijk. Of vreemdgaan – verboden vruchten worden makkelijker bereikbaar. Toch?

Saudi-Arabië spant dan wel de kroon, in Iran zijn vrouwen met honger naar het stuur niet veel beter af. Ze mogen er wel rijden, maar niet zomaar in een taxi stappen. Er zijn dus speciale taxi’s ‘voor en door vrouwen’. In Dubai heb je die dienst overigens ook. In Noord-Afghanistan worden de regels voor vrouwen met een rijbewijs met de dag strenger. Eigenlijk kun je het er gewoon maar beter laten, dat zelf rijden. Voor je eigen veiligheid. 

Controle
Vraag in ons land of waar dan ook een vrouw naar de eerste associatie met autorijden, en ze zal hetzelfde zeggen als een man: vrijheid. Zijn mannen wellicht beducht voor al te veel vrijheid van the opposite sex? ‘Mannen willen gewoon zelf de controle houden’, reageren mijn Facebook-vrienden op die stelling. En: ‘Testosteron in het verkeer, dat is pas gevaarlijk!’ 

Dus waar zijn jullie zo bang voor, mannen? Wij kunnen het, jullie veilig van A naar B brengen. En de kinderen, en de spullen in de kofferbak. En onszelf. En dames, weet dit: het stigma blijft bestaan zolang het de ruimte krijgt. Filosoof en vrijdenker Voltaire wist al: ‘Men is vrij op het moment.’   

Wil je weten hoeveel auto’s er eigenlijk in alle landen rondrijden? Bekijk de OneWorld Data Atlas

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons