Indiase rapper gaat de strijd aan met Unilever

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Met meer dan een miljoen views in een paar dagen tijd maakt een Indiase vrouwelijke rapper een grote vuist tegen het Brits-Nederlandse bedrijf Unilever. 

Bij Unilever staat 'duurzame samenwerking' voorop, maar de Indiase rapper Sofia Ashraf spreekt het bedrijf aan op de afhandeling van kwikverontreiniging bij een thermometer fabriek bij de plaats Kodaikanal, zo vertelt de New York Times. Ze roept Unilever via het nummer 'Kodaikanal Won't' op de voormalige medewerkers van het bedrijf te helpen. 

[[{“fid”:”38847″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Kodaikanal Won’t”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Kodaikanal Won’t”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Kodaikanal Won’t”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

Unilever sloot de fabriek in 2001, maar dankzij Greenpeace en andere milieu-organisaties is bekend geworden dan tonnen met kwik verontreinigd glas verkocht is aan een schroothandel vlakbij de fabriek. Unilever betwist de claims van oud-medewerkers die zeggen ziek te zijn geworden door dat kwik. Tientallen mensen zouden al zijn overleden als gevolg van de gifstoffen. 

Sofia Ashraf zegt dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheid niet nakomt om goed te zorgen voor haar eigen medewerkers en het schoonmaken van de omgeving. "Kodaikanal won't step down, until you make amends now", rapt ze op muziek van 'Anaconda' van Nicki Minaj. 

Het rapnummer is onderdeel van een grote campagne tegen Unilever en tegen Paul Polman, de Nederlandse CEO van het bedrijf. Ze hopen hiermee te bereiken dat Unilever opnieuw de klachten van oud-medewerkers gaat bekijken en serieus actie gaat ondernemen. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons