Steeds meer kledingmerken duurzaam

30-01-2012
Door: Willemijn Ruissen
Bron: OneWorld
MADE-BY workshop

Duurzaam ondernemen is ‘hot’ in de mode-industrie. Maar waarom zijn zoveel merken de laatste tijd verantwoorder gaan werken? Esther Verburg van MADE-BY, een organistatie die bedrijven steunt in hun duurzaamheidsstrategie, gaf vrijdag antwoord op deze vragen tijdens de Amsterdam International Fashion Week. Ook kregen de aanwezigen een interactieve workshop maatschappelijk verantwoord ondernemen waarbij ze een duurzame bedrijfsstrategie moesten bedenken voor een bekend kledingmerk.

Bij binnenkomst bij de Amsterdam Fashion Week krijg je niet direct de indruk dat duurzaamheid hoog op de agenda staat in de modeindustrie. Vooral glitter en glamour, creativiteit en eigenzinnigheid lijken de boventoon te voeren. Stoffen als suede, leer en bont worden op de catwalk niet geschuwd. Toch is duurzaamheid volgens Esther Verburg nooit zo populair geweest bij zowel nationale als internationale merken. “Toen ik zeven jaar geleden bij MADE-BY begon waren er nog maar weinig merken duurzaam in de modeindustrie. Tegenwoordig is het bewustzijn veel groter. De kennis over klimaatverandering en de groeiende wereldbevolking zet veel mensen aan het denken over de impact die wij hebben op de wereld. Steeds meer kledingmerken willen die impact verminderen: minder afval produceren, groener katoen verbouwen, maar ook betere arbeidsomstandigheden bieden voor personeel over de hele wereld.”

MADE-BY begon in 2004 in Amsterdam, op initiatief van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. MADE-BY ondersteunt bedrijven bij een duurzame werkwijze en probeert duurzaamheid zo steeds vanzelfsprekender te maken in de mode-industrie. MADE-BY heeft gewerkt met meer dan 70 merken en retailers.

De wens van de consument
Een duurzame strategie bedenken gaat bij elk kledingmerk anders. “Een belangrijke factor voor een bedrijf is de consument,” legt Verburg uit. “Het is dus van groot belang dat de bedrijfsstrategie aansluit bij wat de consument aanspreekt.” Tijdens de workshop blijkt al snel dat er keuzes gemaakt moeten worden. Zo kunnen de minder dure kledingmerken massaproductie van basiskledingstukken nastreven, voor een duur exclusief designer merk is dit juist niet gewenst. Zij zullen eerder hun pijlen richten op de kwaliteit van de kleding zodat het lang meegaat.

Goede marketing
Met alleen een duurzaamheidsstrategie ben je er nog niet. Goede marketing is net zo belangrijk. Verburg laat een voorbeeld zien van een merk dat de traditionele kledinglijn promoot als sexy, exotisch en vrolijk. De reclamefoto van de duurzame schoenenlijn toont echter een heel ander plaatje: bruin, oubollig en saai. “Dat is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig voor de klant. Je hoeft duurzaamheid niet af te schilderen als verantwoord en braaf als de rest van je kledinglijn dat ook niet uitstraalt.”

 Foto: Lotte Hoeksema for Amsterdam Fashion Week.

 

Reacties