Red de ijsbeer, speel een computerspel!

16-01-2008
Door: Mas Yoris de Vaal
Bron: OneWorld

Als speler moet je Nanu (het ijsberenjong) en Seela (de walruspup) begeleiden in een veranderende en gevaarlijk ijzige poolwereld. De door National Geographic geleverde informatie moet de gamer verder brengen in het spel maar ook spelenderwijs bewust maken van de smeltende ijskappen. Het spel zal vanaf februari in de winkelschappen liggen, vooralsnog alleen voor de Nintendo Wii en de Nintendo DS.

screenshot_11_big
Screenshot Sim City Societies
Sim City
De game van Arctic Tale staat niet alleen in haar klimaatgerelateerde thematiek. Onlangs verscheen er een nieuwe versie van het populaire spel 'Sim City'; 'Sim City Societies'. In dit spel wordt de gamer gewaarschuwd dat er gevaar bestaat voor natuurrampen wanneer hij bijvoorbeeld energieverslindende gebouwen plaatst. Tips over energie en de uitstoot van broeikasgassen krijg t de speler als hij of zij een nieuw gebouw in de virtuele samenleving wil plaatsen.

Second Life
Het prototype van een virtuele wereld is natuurlijk het online spel Second Life, waar de speler zich kan hullen in welk gewenste digitale identiteit dan ook. Ook OneWorld heeft haar intrede gedaan in de wereld van Second Life; Tijdens de klimaatconferentie op Bali in november 2007 werd de eerste virtuele videoconferentie door OneWorld georganiseerd. Deelnemers konden geheel CO2-vrij toch nog de conferentie op Bali bijwonen en interactief discussiëren over oplossingen.
1secondlife
OneWorld op Virtual Bali
Van eigen bodem
Ook in Nederland is men volop in de weer met het ontwikkelen van klimaatgerelateerde games die de jonge speler bewust moet maken van onder andere het broeikaseffect. De Vrije Universiteit Amsterdam heeft de game 'Clima Futura' ontwikkeld waarin de speler verschillende rollen kan aannemen, bijvoorbeeld politicus of investeerder. De spelers moeten op een interactieve manier samen met andere spelers tot consensus zien te komen om de uitstoot van CO2 te beperken.

Wereldwijd netwerk
Scholen blijven ook niet achter bij de interactieve educatiehype; speciaal voor hen wordt Climate Quest ontwikkeld. Dit initiatief is vorig jaar september van start gegaan in Limburg. Het start in maart met een wereldwijd netwerk van scholen. Op dit interactieve platform kunnen uitdagende en educatieve spelletjes gespeeld worden. De gebruikers -zowel docenten als scholieren- kunnen op dit platform informatie uitwisselen. De bedoeling is dat uiteindelijk wereldwijd 12 miljoen kinderen dit spel gaan spelen.

Climate Quest
Affiche Climate Quest
Het broeikaseffect en klimaatveranderingen lijken dus de virtuele wereld bereikt te hebben. Feit is wel dat in een virtuele wereld de mogelijkheden eindeloos zijn om de wereld een stukje beter te maken, terwijl we in 'real life' maar één kans hebben om het goed te doen.

Reacties