Als je ‘s nachts per trein wilt reizen van Amsterdam naar Kopenhagen, kom je bedrogen uit. De trein is sinds deze maand uit de running. Zes andere nachttreinen naar Europese steden stoppen dit jaar met rijden. Milieu- en reisorganisaties zijn het er niet mee eens en gaan door met hun petitie.
Voor de Zweedse organisatie ‘Friends of the Earth Sweden’ (FoE Sweden) speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Een vliegreis kost zeven keer zoveel koolstof dan een treinreis van dezelfde afstand. “Natuurlijk kost de trein meer tijd, maar de nachttreinen compenseren dit. Nu kun je in twee dagen van Stockholm naar Barcelona reizen, maar als de nachttrein verdwijnt duurt het vier dagen”, schrijft FoE op haar website.
Via FoE Sweden kunnen mensen een mail sturen naar Europese spoorwegorganisaties. Vierduizend mensen deden dit. De plannen voor de nachttrein zijn bijna werkelijkheid, maar FoE denkt niet aan opgeven. “Als de treinen straks niet meer reizen, zal de media-aandacht groter worden. We willen treinorganisaties en politici onder druk zetten om de treinen weer te laten rijden voor de zomer. Er zijn dan duizenden reizigers die de nachttrein willen gebruiken.”
Ook reisvereniging Rover gaat door met haar protest. De petitie die ze in augustus startte, staat nog online. Tweeduizend mensen hebben hem ondertekend. Rovers wil de petitie aanbieden aan de Commissie Vervoer en Toerisme van het Europees Parlement