Kroh brengt duurzame mode aan de man

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Mannen hebben meestal niet zo veel met ‘duurzame kleding’. Online shoppen gaat nog wel, maar daarnaast specifiek naar duurzame kleding zoeken, lijkt een stap te ver. Maar Daniel Kroh, modeontwerper en verhalenverteller, weet de heren wél in een hippe en gerecyclede broek te hijsen met de kledinglijn ReCLOTHINGS. Wat is zijn geheim?

Waarom denk je dat mannen in mindere mate op zoek gaan naar duurzame/fair kleding ten opzichte van vrouwen?
“In mijn beleving houden mannen zich over het algemeen minder bezig met de laatste fashion trends. Zij richten zich eerder op kwaliteit- of het kledingstuk lang meegaat- en op de multifunctionele veelzijdigheid. Op het moment dat ze de gewenste kledingstukken hebben gevonden, komt de zoektocht tot een einde. Vrouwen zoeken langer door en vergelijken meer.”

Jij lijkt een oplossing te hebben gevonden voor het lokken van meer mannen. Jouw geheim is: storytelling. Kun je ons hier meer over vertellen?
“Bij mijn kledinglijn ReCLOTHINGS staan de littekens van een kledingstuk centraal.[[{“fid”:”21298″,”view_mode”:”media_original”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:256,”width”:192,”style”:”width: 192px; height: 256px; float: right;”,”class”:”media-element file-media-original”}}]]
Ik werk met materiaal dat in een vorig leven als werkkleding fungeerde. Het zijn kledingstukken die voorheen door arbeiders, die zwaar fysiek werk uitvoerden, gedragen zijn. Denk aan timmerlieden, lassers, metaalbewerkers en schilders.
De kledingstukken dragen daarom veel sporen van het zware werk. Deze sporen zie ik als littekens van het leven van zo’n werknemer. Voor mij heeft ieder kledingstuk een uniek verhaal dat ik graag in beeld breng.”

“Veel van mijn klanten blijven terugkomen voor meer ReCLOTHINGS kledingstukken. Een aantal kun je zelfs ‘verzamelaar’ noemen: omdat ze zich zo goed kunnen identificeren met het product, blijven ze herhaalaankopen doen.”

Hoe ben je op het idee gekomen om werkkleding te recyclen?[[{“fid”:”21299″,”view_mode”:”media_original”,”type”:”media”,”attributes”:{“height”:256,”width”:192,”style”:”width: 192px; height: 256px; float: right;”,”class”:”media-element file-media-original”}}]]
“Het idee is ontstaan toen ik nog bij een textielbedrijf werkte dat grote partijen werkkleding verhuurde. Ik zag dat de werkkleding na dertig wasbeurten werd weggegooid, verbrand of versnipperd. Op een dag keek in een van deze containers vol kleding en dacht bij mezelf: ik moet deze kledingstukken bewaren en er iets nieuws van maken. Hier is de visie van ReCLOTHINGS ontstaan en in 2006 was de lijn officieel gelanceerd.”

Hoe reageren mannen op de kledinglijn en de gedachte erachter?
“De heren zijn erg enthousiast over het materiaal, ontwerp en verleden van ieder kledingstuk. Ik stem de kleding af op hun persoonlijkheid en het dagelijkse leven; een zeer persoonlijke werkwijze. Het resultaat is mond-tot-mondreclame van tevreden klanten. Het is de beste publiciteit die je maar kunt krijgen.”

Wat zijn je toekomstplannen?
“Op dit moment houd ik mij ook bezig met het ontwerpen van kostuums voor een modern dansstuk genaamd ‘Trachtenbummler’, die deze maand in première gaat (Berlijn). Het is zeer uitdagend en lonend werk. Ik hou ervan om tussen de business- en kunstwereld heen en weer te reizen. Ik geloof dat beide werelden elkaar inspireren. Daarom combineer ik deze twee dimensies in mijn werk.”
 

De kledingstukken van ReCLOTHINGS zijn o.a. via de Nederlandse webshop goodfibrations.nl verkrijgbaar.

 

 

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons