Hotelgasten handelen duurzamer als het hotel dat zelf ook doet

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Onderzoekers stellen dat hoe groener het hotel overkomt, hoe meer het zijn klanten inspireert tot groen gedrag. De onderzoekers deden een test met een tandenborstel in een duur en een goedkoop hotel. In beide hotels hingen zij in de helft van de kamers een verzoek om elektriciteit te besparen. In sommige van deze kamers legden de onderzoekers een duurzame tandenborstel van bamboe neer, in andere kamers eentje van plastic, die dus niet duurzaam is.

In de kamers met de bamboetandenborstels bleken hotelgasten minder elektriciteit te verbruiken dan in die met een plastic tandenborstel

Wat bleek: in de kamers met de bamboetandenborstels bleken hotelgasten minder elektriciteit te verbruiken dan in die met een plastic tandenborstel, ook al hing er een verzoek om zuinig om te springen met energie. In het dure hotel bleken gasten met een plastic tandenborstel en met een verzoek om te besparen zelfs meer stroom te gebruiken dan normaal. Zij deden dus juist het tegenovergestelde van wat hen gevraagd werd.

Brent McFerran, hoogleraar marketing aan de Beedie School of Business legt uit dat dit effect deels een gevolg is van hypocrisie: ‘Als dure bedrijven consumenten vragen om te besparen terwijl ze dat zelf niet doen, dan reageert de consument afwijzend. Een bedrijf dat een inspanning vraagt van de consument, moet altijd het bewijs leveren dat het bedrijf zelf ook die inspanning levert.’ Dus als bedrijven hun klanten willen verleiden tot duurzaam gedrag, dan moeten ze er ook aan denken hun eigen duurzame gedrag zichtbaar te maken. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons