Hoe vervuilend zijn die accu's en 7 andere vragen over elektrische auto's

28-10-2014 Bron: OneWorld
elektrische auto vragen over
Foto: Jerome Lorieau
Bezitters van een elektrische auto kennen ’m maar al te goed: de alwetende buurman die precies kan uitleggen wat het probleem is met de schone, geruisloze vierwieler. Het bereik is te klein, er zijn te weinig laadpunten en oja, elektrische auto’s zijn eigenlijk helemaal niet goed voor het milieu. Want wie in Nederland zijn accu’s oplaadt, rijdt voornamelijk op grijze stroom. Je ruilt gewoon benzine in voor steenkolen – hoe kan dat nu groen zijn? We zochten het voor je uit en concluderen: de buurman heeft ongelijk of wijst op nadelen die overkomelijk dan wel op te lossen zijn. De elektrische auto in 8 vragen en antwoorden.
Achtergrond – 

1. Welke soorten elektrische auto's zijn er?
Er zijn vier soorten. Hybrides als de Toyota Prius hebben een verbrandingsmotor en een ondersteunende elektromotor. De accu’s kun je niet opladen met een stekker; ze worden herladen door restenergie die vrijkomt tijdens het rijden en remmen. Een variant is de plug-in hybride: daarbij kan de accu ook worden geladen via een snellader of een gewoon stopcontact. Daarnaast zijn er modellen die een elektromotor en ‘stiekem’ een verbrandingsmotortje aan boord hebben. Deze range extender laadt alleen de accu’s op, en drijft de auto dus niet rechtstreeks aan. Tot slot zijn er 100 procent elektrische auto’s met niets anders dan een elektromotor en accu’s. Dit is de real deal, reden waarom wij ons in dit artikel alleen op deze, zeer schone, auto’s richten.

2. Voor wie is een elektrische auto geschikt?
Voor elke automobilist met een groen hart. De meeste elektrische auto’s hebben accu’s die goed zijn voor een afstand van 150 tot 200 kilometer. Lijkt weinig, maar bijna 60 procent van alle autoritten is korter dan 10 kilometer, en 90 procent van onze autoreizen is korter dan 50 kilometer, zodat je ook met Hollandse tegenwind, loeiende airco of dampende verwarming makkelijk op en neer kan. Echte kilometervreters kunnen uit de voeten met een plug-in hybride of een range extender (zie ook ons retourtje Amsterdam-Parijs: Vive la Tesla).

3. Hoe zit het dan met die waterstofauto?
Dat zou weleens de ideale groene auto kunnen zijn (hoewel de productie van waterstof nog heel veel energie kost). De uitstoot van de waterstofauto is schoon (namelijk waterdamp) en net als de elektrische auto wordt hij aangedreven door een elektromotor. De waterstofauto heeft geen accu’s, maar brandstofcellen die waterstof omzetten in elektriciteit, die de elektromotor aandrijft. Het grote voordeel ten opzichte van elektrische auto’s is dat de actieradius veel groter is (al snel 600 kilometer) en dat de tank binnen enkele minuten is gevuld. Helaas kost de eerste waterstofauto voor consumenten (de Hyundai ix35 FCEV) circa 140.000 euro, en er is nog maar één Nederlands pompstation met waterstof (langs de A15 bij Rhoon). Voorlopig rijdt de groene ridder (of jonkvrouwe) dus op accu’s.

4. Is een elektrische auto schoner dan een gewone auto?
Ja. TNO maakte een zogeheten well to wheelanalyse (van bron tot wiel) en concludeerde dat elektrische auto’s in 2020 ongeveer 35 procent minder CO2 produceren dan een ‘gewone’ auto. Zelfs als een e-auto rijdt op grijze stroom, opgewekt in onder andere kolencentrales, veroorzaakt hij 22 procent minder CO2-uitstoot dan een benzine- of dieselslurper. Andere voordelen: elektrische auto’s stoten bijna 80 procent minder fijnstof uit dan diesels en zelfs 95 procent minder stikstof.

5. Is er genoeg groene stroom?
Elektrisch rijden is pas echt groen als je rijdt op schone, duurzaam opgewekte stroom. Nu wordt circa 95 procent van de elektriciteit in Nederland opgewekt met kolen en gas. Het doel, 14 procent van de elektriciteit groen in 2020, wordt vrijwel zeker niet gehaald. Om iedereen schoon elektrisch te laten rijden, moet Nederland dus nog veel werk verzetten.

6. Maar die accu's zijn toch heel vervuilend?
Het kost meer energie om een elektrische auto te fabriceren dan een brandstofauto. Het levert meer vervuiling op: 10,5 ton CO2-equivalenten tegenover 8 ton, met name door de accu’s. Maar uitgesmeerd over de gemiddeld 240 duizend kilometers die een auto in zijn ‘leven’ rijdt, verdampt dit verschil nagenoeg, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. De productie van een auto kost minder energie dan het gebruik ervan (denk aan verbranding van diesel en benzine). Omdat elektrische auto’s efficiënter met energie omgaan, verbruiken ze tijdens hun hele leven (productie en gebruik) veel minder energie dan een brandstofauto. De elektrische auto wordt nog eens groener als je bedenkt dat elektriciteit steeds schoner wordt (meer windmolens bijvoorbeeld).

7. Hoe laad ik 'm op?
Simpel: je steekt de stekker in het stopcontact. In een uur of acht is je accu meestal weer vol. Daarnaast zijn er snelladers – die in 30 minuten je accu vullen – en zelfs supersnelladers. Bij openbare laders heb je een pasje nodig, thuis loopt de stroom gewoon langs de meter. Sommige gemeenten verwennen de elektrische rijder en plaatsen gratis een oplaadpunt in de buurt. In Nederland staan 7500 openbare oplaadpunten en dit aantal groeit wekelijks met circa 100 stuks. Zie www.oplaadpalen.nl voor een actueel overzicht.

8. Zijn elektrische auto's goedkoper?
Zeker in het gebruik: een volle accu kost een paar euro. En vergeleken met reguliere auto’s rijdt een elektrische 40 tot 50 procent goedkoper. Ook het onderhoud kost minder. De aanschaf is echter een stuk duurder, zelfs na alle fiscale voordelen. Dat is vooral vanwege de accu’s. Omdat de inruilwaarde van elektrische auto’s onbekend is (wat zijn die accu’s na een paar jaar nog waard?), valt niet precies te zeggen hoeveel duurder een elektrische auto is. Je kunt ze ook leasen, wat voor de consument financiële duidelijkheid schept. Volgens de ANWB is het leasen van een Nissan LEAF bij Natuur & Milieu ongeveer 130 euro per maand goedkoper dan een huurcontract voor vergelijkbare benzineauto’s (gebaseerd op 10.000 kilometer per jaar).

Evert Nieuwenhuis
Lees meer van deze auteur >

Reacties