Ford en Heinz verwerken tomatenafval in… auto’s

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Het tomatenplastic is ontworpen door de afdeling Plastics bij Ford op basis van het gedroogde vel van de tomaten. "Toen we dit begonnen te verwerken, dacht ik enkel nog aan pizza", zegt onderzoekster Ellen Lee in de Pittsburgh Post-Gazette.
Omdat het er niet erg mooi uitziet, denkt Ford in de eerste plaats aan gebruik op onzichtbare plaatsen zoals onder het dashboard of onderaan de wagen. Het team onderzoekt nu verder of het materiaal mooier gemaakt kan worden.

Voordelen
Het nieuwe materiaal heeft heel wat voordelen. Niet alleen kan tomatenafval hergebruikt worden, het materiaal blijkt ook lichter dan traditioneel plastic en bespaart dus brandstof. Bioplastics stoten bij de fabricage bovendien minder broeikasgassen uit, omdat ze bij lagere temperaturen gevormd kunnen worden.

Ford begon twee jaar geleden al samen te werken met merken als Heinz, Coca-Cola en Nike om samen sneller bioplastics te ontwikkelen. De autobouwer werkt ook aan materialen uit kokosnoten, rijst en gerecycleerd katoen.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons