‘Food for the future, food for thought’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Hoe kun je als ondernemer je steentje bijdragen aan een duurzame toekomst? Deze vraag stond op woensdagavond 7 maart centraal tijdens de 1%-show in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Food for thought
Een zaal gevuld met zo’n honderd belangstellenden en jonge ondernemers is klaar om te beginnen aan de opnames van de 1%-show. De show is een maandelijks programma van de 1procentclub, vanavond in samenwerking met CleanDrinks. Als de camera’s eenmaal draaien vertelt een enthousiaste presentatrice waar het vanavond om gaat: ‘Food for the future, food for thought’. Hoe kunnen ondernemers ervoor zorgen dat onze planeet nog lang kan voortbestaan? En wat is eigenlijk het verschil tussen ecologisch en biologisch?

Veel duurzame ondernemers op het gebied van voedsel hopen met hun ideeën orde in deze chaos te scheppen. Willem Treep zorgt met zijn bedrijf Willem&Drees dat supermarkten groente en fruit in de schappen hebben liggen, dat is gekweekt door lokale boeren. “Zo kunnen consumenten de producenten weer direct aanspreken”, vertelt hij vol enthousiasme over zijn eigen onderneming. 

Nieuwe ondernemers krijgen de kans om hun idee te pitchen voor aanwezige deskundigen van onder meer Ben&Jerry’s en Fair Food International. Ook vanuit het publiek in de zaal en vanaf internet wordt gereageerd en meegedacht over hoe het idee het best tot uitvoering kan worden gebracht. “Ik wil best een koe zijn op die boerderij”, klinkt het vanaf Twitter als een vrouwelijke ondernemer het plan oppert om ijsyoghurt te produceren van een boerderij met biologische koeien.   

Verwarrende keurmerken
Naast de enthousiaste ideeën en verhalen over geslaagde duurzame ondernemingen, komt ook het onderwerp keurmerken ter sprake. “Biologisch, ecologisch, demeter, bio-dynamisch, ik zie door de bomen het bos niet meer”, zegt een verwarde Twitteraar. En wat hebben we er eigenlijk aan? Akkerbouwer Michiel Vos probeert de verschillen op een rijtje te zetten, maar over het nut van alle keurmerken is niet iedereen het eens. “De meeste mensen zien het en kopen vervolgens gewoon een ander merk. Het zegt ze niet zoveel“, is de reactie van een weinig optimistisch meisje uit de zaal.

Als de show na een kleine twee uur het einde nadert, zoeken de meeste aanwezigen de naastgelegen bar op om gezellig na te borrelen. Wie weet kan er onder het genot van een ‘eerlijk’ biertje een geldschieter worden gevonden die wel biologisch brood ziet in een van de plannen.      

Join our Core
De avond ‘Food for the future, food for thought’ is mede mogelijk gemaakt door Ben&Jerry’s. De ijsjesfabrikant, die zelf ooit is opgericht door twee jonge ondernemers die de nadruk wilden leggen op duurzaamheid, heeft onlangs de wedstrijd ‘Join our core’ uitgeschreven. Ondernemers tussen de 18 en 34 jaar kunnen voor een bedrijf een idee bedenken dat is gericht op een duurzame en milieuvriendelijke toekomst. De vijf beste ideeën winnen ieder tienduizend euro om het plan uit te voeren. Heb je zelf een goed idee? Ga dan naar Join our core.

Foto: cc

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons