Europese eco-graffiti voor biodiversiteit

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Uit de Eurobarometer Attitudes of Europeans towards the issue of biodiversity blijkt dat slechts 38 procent van de Europeanen de betekenis van het woord biodiversiteit kennen. Rolf-Jan Hoeve, plaatsvervangend hoofd Europese Commissie in Nederland: “Mensen staan niet stil bij het belang van biodiversiteit. Hier in Nederland is de druk op de natuur groot door de bevolkingsdichtheid, het is dus belangrijk dat we ons hiervan bewust zijn.” Met de slogan ‘Biodiversiteit: verbonden door leven’ wil de Europese Commissie dat bewustzijn stimuleren.
 

ASCII
Foto: OneWorld

Shockeren
Vandaar dat de eerste fase van de campagne bestaat uit het licht shockeren van nietsvermoedende burgers, met beelden van dode dier- en plantsoorten. Met hogedrukspuit en stoepkrijt worden de afbeeldingen op straat gemaakt. Ook op Facebook moet de campagne vorm krijgen. De tweede fase start half mei, en moet burgers bewegen om zelf een rol te spelen. Er worden tips gegeven om zelf de achteruitgang van biodiversiteit tegen te gaan, bijvoorbeeld het eten van seizoengroenten.

Naast burgers kunnen ook bedrijven een grotere rol spelen. Piet Sprengers, hoofd van afdeling Duurzaamheid van de ASN bank: “Banken kunnen veel invloed uitoefenen op verantwoord gedrag van bedrijven. Bijvoorbeeld door geen spaargeld te investeren in Nestlé als dit bedrijf handelt in foute palmolie, of door niet te investeren in een woningcorporatie als deze geen duurzaam FSC-hout gebruikt bij nieuwbouw.”

Gruttodichtheid
In Amsterdam is al veel gaande op het gebied van biodiversiteit. Marijke Vos, wethouder van Amsterdam: “Ik vind dat je als stad mensen al vanaf hun jeugd bewust moet maken van natuur en milieu. Het begint met de educatie op scholen. Via de kinderen bereiken we ook de ouders.”
Stadsbioloog Remco Daalder is trots dat zijn stad de ‘best onderzochte stad ter wereld’ is op het gebied van biodiversiteit. “In Amsterdam komen diverse landschappen samen. Daarom is deze stad een uitstekende locatie voor veel diersoorten. We hebben 140 soorten broedvogels, 60 soorten vis in de wateren en het IJmeer als uniek natuurreservaat met de hoogste gruttodichtheid van Europa.” Toch kan het altijd beter volgens Daalder: “We moeten ons richten op nog slimmer inrichten van de stad, zodat steeds meer diersoorten zich er thuis voelen.”

Voor de campagne zijn de websites verbondendoorleven.eu en weareallinthistogether.eu opgezet. De Europese campagne kost 5 miljoen euro en zal tot eind 2010 gevoerd worden in Nederland, Spanje, Bulgarije, Roemenië, Polen en Italië.

Foto boven: Op de Amsterdamse Nieuwmarkt werd gisteren de aftrap van de campagne gegeven. Fotograaf: Elmer van der Marel

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons